Червени пешеходни пътеки на рискови места и по-чести проверки. Това предвиждат промени в наредби, подложени на обществено обсъждане през последния месец.
Поводът е мащабната проверка, която инициира прокуратурата след серия инциденти с пешеходци.
В края на юни Борислава Тосева е блъсната на пешеходна пътека в Пловдив - минути, след като оставя дъщеря си в близката детска градина. Оцелява като по чудо.
„Видях колата, но нямах време да реагирам, тя беше прекалено близо до мен. Единственото, което помня, е, че много ме болеше цялото лице”, каза младата жена.
В края на 2017 г. след други инциденти, завършили фатално, държавата се закани да вземе мерки, започвайки от нестандартните маркировки.
„Оцветяването с червени, с жълти, с всякакви отнемащи вниманието от пешеходците и от водачите на МПС, не просто е забранено, то е недопустимо”, коментира тогавашният регионален министър Николай Нанков.
Проектите на наредби, чието обществено обсъждане приключи преди 2 дни, обаче дават възможност пътеките с концентрация на инциденти да са именно червени.
„По-ярки пешеходни пътеки, забележими по-отдалеч, обозначени с надписи и с добра осветеност, ще доведат до по-малко жертви на пътя”, смята Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Според анализа на Прокуратурата Хасково е един от градовете с най-проблемна маркировка. Пътеките обаче продължават да са многоцветни или липсват.
Срокът, даден за нови пешеходни пътеки, е краят на ноември и ще струва над 270 хиляди лева.
„Дотогава трябва да сме приключили с дейностите по демаркирането, полагането на новата маркировка”, каза Велин Балкански – зам.-кмет на община Хасково.
Борислава все още не намира сили да премине отново по пътеката, където беше ударена.
„За мен най-страшното нещо щеше да е детето ми да беше там. Наистина имам страшен късмет, че съм тук и че съм жива”, коментира Борислава Тосева.
Промените в наредбата, които трябва да пазят по-добре живота на пешеходците, са в ръцете на новия регионален министър – Росен Желязков.