Магистрала „Хемус“ ще остане затворена между пътните възли „Правец“ и „Витинска река“ поне до края на седмицата, съобщиха за bTV от Пътната агенция.
Това се случва за пръв път, откакто е построена магистралата, а причината е трагичният инцидент в тунела „Ечемишка“, при който осветително тяло затисна автомобил, отнемайки живота на една жена. Движението през съоръжението се извършваше през едната тръба заради ремонт на другата, но след инцидента и тя беше затворена, спирайки цялото движение по магистралата в този участък.
Обходните маршрути са няколко. На пътуващите през Видин, Монтана и Плевен към София се препоръчва да минават през Искърското дефиле. Ако се движите по маршрута София – Варна, използвайте АМ „Тракия“, Прохода на републиката и Ришкия проход.
Пренасочването на движението по по-малки пътища обаче доведе до проблеми. На изхода на София се образуваха километрични опашки от тирове, който биват пропускани едва по няколко на 10 минути. Снощи на пътя Ботевград – София шофьорите чакаха с часове в задръстване. В тесните участъци тирове и коли едва се разминаваха.
И днес опашките продължиха.
Голямо предизвикателство за шофьорите се оказаха и дупките по обходните маршрути. Неочаквано в задръстените участъци се появиха машини, за да кърпят пътя. Това нажежи още повече обстановката.
Вижте във видеото повече за ситуацията по обходните маршрути:
Същевременно по случая с падналото осветително тяло в „Ечемишка“ е образувано досъдебно производство за причиняване на смърт поради професионална непредпазливост. Наказанието за виновните е от 1 до 6 години затвор.
Назначени са няколко експертизи – техническа, която да установи състоянието на инсталацията в тунела, автотехническа, за да е изключи вероятността за катастрофа, както и две съдебно-медицински – за причините за смъртта на жената и травмите на брат ѝ.
Основната версия засега е корозия на носещата конструкция на осветителното тяло.
Пред bTV семейството на загиналата заяви, че ще съди държавата.
За поддържането на съоръженията трябва да отговаря дружеството „Автомагистрали“, което е подчинено на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. АПИ пък е институцията, която възлага ремонтите дейности. „Автомагистрали“ днес запазиха мълчание.
Екипът ни провери състоянието на други съоръжения по магистралата и откри корозия и открита арматура.
Поддръжката на съоръженията не е добра. Но това не е единственият проблем. До 1990 г. изискването за покритието на армировката на тези съоръжения е било 2,5 см, а сега е 5 см. Това малко покритие, което тогавашния правилник е изисквал, е довело до сегашното разрушение, обясни за bTV инж. Ясен Ишев, който е бил част от екипа, проектирал и строил магистрала „Хемус“. Отговарял е за мостовите съоръжения.
Вижте във видеото повече за състоянието на съоръженията по АМ „Хемус“:
„Бяха подменени част от осветителите. Тогава нямаше индикация и необходимост от по-сериозна интервенция на самата конструкция“, каза Георги Златев от дирекция „Поддържане“.
Днес комисия на прави оглед на състоянието на тунела и част от осветителните тела вече са махнати. Може обаче да се наложи премахването и на други.