Двойно поскъпва кашкавалът от мандрата до магазина. Примерът повдига редица въпроси за това, как се формират цените на храните у нас.
Комисията за защита на конкуренцията е изискала информация от доставчици, за да търси улики за незаконни търговски практики. Млечните продукти у нас имат най-сериозно поскъпване в последната година. Затова bTV проследи пътя на един конкретен кашкавал - от неговия производител до щанда в голям магазин.
Цените на храните у нас не са регулирани, затова участниците по веригата могат да слагат различни надценки. С всеки доставчик веригите договарят различни условия, за да продават стоката му. И все пак - защо провереният от нас кашкавал се оскъпява със 100%?
Собственикът на това млекопреработвателно предприятие разказва, че за производството на килограм кашкавал използва 10 литра мляко - това му струва 11 лв. Добавя още 3-4 лв. разходи за транспорт, заплати и електричество. Слага и един лев печалба.
Така с ДДС цената на килограма излиза около 18-19 лв. Веригата, на която го продава обаче, му го купува за около 16 лв.
„Ако този кашкавал се продава нормално, би трябвало от предприятието да излезе около 18 лв. В момента тази цена обаче ние не можем да я вземем. А колко е цената в магазина - на регала е съвсем друга приказка“, казва Владислав Михайлов, собственик на млекопреработвателно предприятие.
Проверяваме колко струва кашкавалът на производителя в магазин от веригата, която му го изкупува. От 16 лв. в мандрата, виждаме продукта за 32 лв. на рафта, т.е. оскъпяването е със 100%.
„Към цената, на която ние купуваме продукта, трябва да добавим много допълнителни такси – да покрием 20% ДДС, да добавим нашите разходи за човешкия ресурс – около 10%, както и разходите за логистика – около 5%. Този продукт има много големи загуби – през януари, всеки трети килограм от този кашкавал е изхвърлен“, обясни Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на „Билла България“ ЕООД.
Изпълнителният директор на веригата казва още, че надценката е различна спрямо доставчика. И според него не е твърде голяма.
„Не бива да забравяте, че 40% от продуктите ни са промоционални. По време на промоция имаме много малка печалба. Или дори ние инвестираме. В края на деня за веригата от всеки продаден лев имаме печалба от две стотинки. А това е много малко“, обяснява още Вигинтас Шапокас.
А един от големите производители на млечни продукти в страната разказва, че се е отказал от големите вериги. Причината - техните условия. Той продава килограм кашкавал за 18-19 лв.
„Последната оферта от преди няколко дни от голяма търговска верига, която ни оферира цена на половината на тази, която ние им предлагаме. Просто да си направят млекопреработка и да си продават. Това е“, категоричен е Никодим Войнов, собственик на млекопреработващо предприятие.
Комисията за защита на конкуренцията проучва цените на храните и дали се използват забранени търговски практики. Резултатите ще са ясни след месец.
Вижте коментара по темата на Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стоковите борси и тържища: