Стачка, протест или гражданско неподчинение – какво представлява демонстрацията на служителите в столичния градски транспорт?
Недоволството на служителите в наземния градски транспорт в София започна като протест, законно обявен в общината 48 часа преди провеждането му и разрешен от кмета на града. В случая – в сряда от 4 до 12 ч.
„След изтичането на това разрешение той преминава в гражданско неподчинение“, обясни доц. Андрей Александров от Института за държавата и правото към БАН.
Протестът и гражданското неподчинение не са легални термини. Стачката е регламентирана със Закона за уреждане на трудовите спорове. Законът предвижда доброволни способи за разрешаване на такива спорове.
„Ако те не доведат до желания ефект, работниците и служителите могат да пристъпят към ефективни стачни действия. В някои области, между които и транспорта, се изисква осигуряването на така наречените минимални дейности – минимален процент на осигурено транспортно обслужване на населението“, уточни доц. Александров.
Според него служителите не би трябвало да получат заплати за периода, в който не са работили, защото възнаграждение се дължи срещу положен труд.
Другият актуален въпрос е дали имат ли право хората закупили седмични, месечни или годишнини карти за градския транспорт да бъдат обезщетени?
След като услугата не е предоставена, а потребителят е искал да я използва, е важно и да няма форсмажорно обстоятелство
„Следва да съберат всички доказателства, всички разходни документи, копие от валидна карта, и да предявят съответни иск. Може да бъде индивидуален или колективен“, коментира Анна Чанова, адвокат по потребителски казуси.
Според юристи най-логично е Центърът за градска мобилност (ЦГМ) да компенсира пътниците с карти за срока, в който те не са могли да ги използват.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK