Близо половин милион души у нас пътуват всеки ден или по-рядко от дома си до друго населено място, в което работят. Това са над 1/5 от всички заети в страната.
Данните са от преброяването на населението и са огласени от Националната статистика. Най-много са тези, които работят в същото населено място, в което живеят - близо 70%.
5 на сто от отговорилите са посочили, че работят предимно от вкъщи. Подобен е и броят на хората без фиксирано работно място.
Как изглеждат тези данни от перспективата на работещи и работодатели?
"Няма перспектива, говоря за Враца, много хора с моята професия пътуват. Миналата седмица влакът закъсня, два часа закъснях за работа", разказа Соня Герасимова.
До друго населено място пътуват над половината от заетите в добивната индустрия. Според националната статистика най-използваният транспорт сред трудовите мигранти е "лек автомобил, ван - личен или служебен", след това е пътуването с автобус.
"Вместо да се чудите къде да паркирате 20 коли, един автобус, който като шатъл в определени часове от деня прибира - това е добро икономично решение, стига работодателите да имат добра бизнес стратегия". В България през последните 15 години се наблюдава един процес, който се нарича "субурбанизация" - хората започнаха да се изнасят от големите градове, връщат се към малките села, но това не е връщане към селски живот, това е като живеене в по-спокойно място", обясни доц. д-р Алексей Пампоров, социолог, ИФС към БАН.
Работодатели алармират за липса на квалифицирани кадри.
"Ние плащаме за квалифицирани хора, миграцията тук е на много квалифицирани хора, които търсят най-добри условия, независимо къде, и другото са нискоквалифицираните, които поради недостига на работна ръка обикалят и си намират по-добро платено място, защото няма хора", каза Красимир Дачев, зам.-председател на БТПП.
Най-много сред работещите в друго населено място са от областите София и Перник, което може да се обясни с близостта им до столицата.