Българските жп гари, оказва се, са далеч от европейските стандарти.

Голяма част от тях не са ремонтирани с десетилетия. Едва 10 от общо 300 гари у нас са обновени.

Строената преди 30 години жп - гара в Стара Загора има спешна нужда от ремонт. Покривът й тече, подлезите и пероните са в окаяно състояние.

"Направили сме доклад до нашето ръководство за необходимите ремонти, като сме посочили какви неща трябва да се направят. Тук става въпрос предимно за покрива, който на места е протекъл, перонните покрития, които също са остарели и плачат за ремонт", обясни Динко Стоянов, началник на жп-гара Стара Загора.

Пътниците също недоволстват от условията, които са далеч от всякакви европейски стандарти.

Около 2 милиона лева ще решат най-наболелите проблеми, но засега пари няма. Надеждите са насочени към европейските фондове, от които ще се възползват в Бургас.
Заради проблеми с подпочвените води има опасност цялата сграда на жп-гарата да пропадне. А тя е паметник на културата.

Голяма част от помещенията са неизползваеми, по стените има мухъл и влага, а от контактите капе вода.

Централните гари в София, Бургас и Пазардик ще бъдат напълно обновени. В столицата вече се търси фирма изпълнител.


"Централната жп-гара е пусната в експлоатация през 1974 година, от тогава сериозен ремонт не е правен", обясни Ивайло Дженев от Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Гарата в София трябва да бъде освежена до 2015 година. Чакалните, пероните и информационните табла ще бъдат напълно обновени, а най-верните обитатели на гарата – гълъбите, ще трябва да си потърсят друг подслон.