Български превозвачи блокираха българо-турската граница при ГКПП „Капитан Андреево” минути преди 8:00 часа в знак на протест срещу тенденциозното отношение на турските гранични власти към тях.

Към 9:00 часа опашката беше достигнала дължина от 2-3 км, като се очаква до края на деня колоната да стане 10-километрова.

Към обяд на опашката от товарни автомобили на ГКПП „Капитан Андреево” на изход от страната достигна около 2,5 километра опашката от товарни автомобили, а пред ГКПП „Лесово” - около 3,5 километра опашка.

Протестиращите заплашват, че протестът им може да продължи с дни. Шофьорите се оплакват от тормоз и рекет от митническите власти на Турция, които ги задържат с дни на граничния пункт, а с това забавят доставката на товарите им и превозвачите са принудени да плащат неустойки.

Само през последните два дни турски митничари са задържали 30 български камиона без обяснение.

Протестиращите настояват за свободен достъп. Те няма да вдигнат блокадата, докато не бъде подписан документ, с който Турция да гарантира, че няма да има специално отношение към българските товари. Във връзка с това се очакват преговори на високо държавно ниво, за каквито обаче няма потвърждение от българска страна.

Превозвачите са избрали за своя безпрецедентен протест именно четвъртък заради потокът от превози към южната съседка в този ден от седмицата. Те уточняват, че автобусите и леките коли ще бъдат пропускани безпроблемно, но товарните коли ще бъдат спирани.

По информация на bTV от протестиращите, от днес турската страна е въвела ново ограничение – няма да допуска на територията си автомобили, по-стари от 20 години. От сутринта са били спрени няколко такива коли. Тази забрана засяга най-вече куфарните търговци, които често пазаруват в Турция.

Според информацията на зам.-председателя Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Илиян Филипов, през последните пет дни на българо-турската граница всеки ден са спирани между 15 и 25 български камиона.

Колегата му Петко Ангелов посочи, че от една седмица българската администрация всеки ден отправя запитвания защо се спират камионите. По думите му, турските власти нарушават европейското и международно законодателство.

„Решението на проблема зависи от турската страна. В момента турското правителство погазва всички европейски и международни спогодби,” заяви в ефира на bTV Ангелов. По думите му, българският посланик в Анкара води преговори с представители на турското транспортно министерство, но нямат информация за напредък по въпроса.

Превозвачите уверяват, че ще вдигнат блокадата едва когато бъдат изпълнени исканията им, а проблемът – решен.

Председателят на БАСАТ Миролюб Столарски увери, че българските институции са направили всичко възможно, за да защитят интересите на превозвачите, но отговор от турската страна няма.

„Който от шофьорите се обади в Консулството ни в Одрин, е смятан за престъпник, нарушител и въобще не обръщат внимание на казаното от него. Няма абсолютно никаква подкрепа от страна на дипломатическите представители на България в Одрин,” добави още Столарски.

Днес българските превозвачи ще запознаят днес Европейската комисия с проблемите, с които се сблъскват на българо-турската граница.

По думите на изпълнителния директор на „Автомобилна администрация" Валентин Божков, всички възможности за разрешаването на проблема чрез преговори с турски институции са изчерпани.

В края на миналата седмица наши камиони блокираха границата в знак на протест срещу турските митничари.

От „Автомобилната инспекция” обясниха, че проблемът идва от разпореждане до турските митнически власти за „стриктен" контрол върху българските превозвачи. Въпреки разговорите миналата седмица, натискът върху тях не е намален.