Разследващите на инцидента със скъсания кабел в Балтийско море все още не са се качили на борда на кораба „Вежен“. Това заяви изпълнителният директор на параходство „Български морски флот“ (БМФ), което е собственик на плавателния съд, капитан Александър Калчев. 

Той обясни, че на борда вече са се качили представители на държавния бордови контрол, които извършват някаква проверка. По думите му обаче екипът, който ще извършва разследването, за което корабът беше отклонен, все още не е на борда.

Разбира се, те трябва да изследват и повредата на кабела, следи по дъното. Но на борда не са се качвали разследващи и не са водени интервюта с екипажа, посочи изпълнителният директор, цитиран от БТА.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Вярвам, че има достатъчно добри екипи в Швеция, които могат да направят качествен анализ и да разберат истинската причина за инцидента. Ако ние сме причинител на това скъсване. Политическото оцветяване е вероятно много интересно, но то влияе на имиджа не само на компанията, а и на България. Корабът плава под малтийски флаг и истината трябва да се каже“, коментира още Калчев.

БМФ по никакъв начин не може да бъде включено в списъка на „сенчестия флот", каза той и обясни, че класификационната организация на този кораб е най-голямата в света.

По думите му БМФ работи с най-големите наематели в света, корабът е на две години и няма как да бъде сложен в т.нар. сив флот. Калчев допълни, че на борда има 10 български офицери, които са завършили Военноморското училище или Технически университет.

Александър Калчев представи данни от системата „Навтекс“ за метеорологичната обстановка в района на плаването на „Вежен“ в Балтийско море, като за 25 и 26 януари е имало издадено предупреждение за лошо време.

По думите му вятърът „работи“ от 24 януари, което предполага, че вълната не е била 1-1,5 метра. Около 12 часа преди инцидента вълната е била с височина над 2,5-3 метра и скорост на вятъра 25 възела.

 

„На снимки от камерата на кораба се вижда как се разбиват вълните в носовата час и заливат бака. През нощта това не позволява членове на екипажа да излязат и да видят какво се случва на носа на кораба“, разказа Калчев.

По думите му не е нужно вълната да е 10-метрова, за да окаже механично въздействие върху котвата. 

„От ударите на вълните е поддал осигуряващият елемент – една проволка. Котвата обаче се е движила минимално, но проволката е поддала и котвата е увиснала изцяло на т.нар. гилотина“, обясни изпълнителният директор на БМФ, което е собственик на плавателния съд.

„Тя с всяка вълна е понасяла удари. Котвата, заедно с веригата тежи над седем тона. Тя е пропадала постепенно надолу, в продължение на часове се е повредил гилотинния стопер и звено по звено веригата е слизала бавно“, каза той.

„Най-вероятно екипажът не е било лесно да разбере, че става нещо такова заради лошото време, няма основание да се смята, че има злонамерени действия, дори да има пропуски, няма как да се предвиди кога веригата ще започне да „изтича“ и котвата да стигне до дъното и да започне да трали“, смята Калчев. 

Вчера кап. Калчев коментира, че е възможно е корабът „Вежен“ да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но в никакъв случай, той лично, не допуска, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на екипажа.

Шведската прокуратура съобщи, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK