България губи традиционно силни пазари в износа на храни, заради по-строг контрол и намалена конкурентоспособност на родните производители. Все по-агресивната китайска икономика ги изпреварва с много по-ниски цени и големи обеми.
Най-голям ръст в продажбите на храни за чужбина бележат шоколадът, олиото, яйцата и различните видове меса. И макар че българските храни се радват на голям интерес, губим позиции на традиционни пазари, като руския.
„Ние продължаваме да имаме присъствие на руския пазар, но може би има известно свиване, дължащо се на нарастване на изискванията на самите пазари, конкурентоспособността, цените които се предлагат”, обясни Делина Кьосева – експерт в Министерството на икономиката.
Само преди година няколко водещи предприятия в производството на месни и млечни продукти изгубиха присъствието си на изток.
„Колегите от руската ветеринарна служба искаха гаранции от нас, като контролен орган, че са отстранени несъответствията и очакваме да получим вече съгласието на руските колеги тези предприятия, които са с ограничена дейност, да започнат пак да изнасят за Русия”, заяви Райна Иванова от Агенцията по безопасност на храните.
В България се произвеждат между 9 и 12 хиляди тона мед годишно, като 1/3 от тези количества се изнасят в чужбина. Заради недобросъвестни търговци сме свили продажбите в Европа.
По данни на икономическото министерство, износът на наши на храни и напитки се е увеличил над 4 пъти за последните 10 години. Стокообменът в Евросъюза, както и с трети страни, възлиза на близо 1 милиард евро.