Над 5,6 млн. лева без ДДС за охрана на пътни съоръжения. Толкова са платили от държавното дружество "Автомагистрали" на външни фирми, става ясно от одита на Сметната палата, който установява пет нарушения.

Според проверяващите те са без спазване на правилата за избор на подизпълнител и без дружеството да уведоми АПИ, че избира подизпълнители.

Снимка: bTV

От 2016 г. до 2020 г. "Автомагистрали" сключва шест договора, които са възложени без провеждане без спазване на правилата по Закона за обществените поръчки (ЗОП), сочат данни от одита.

Снимка: bTV


Значителна част от възложените от АПИ поръчки на "Автомагистрали" ЕАД е превъзложена от държавното дружество на други изпълнители.

Пътната агенция възлага на държавното дружество различни дейности по строителство, ремонт и стопанисване на магистралите.

Един от договорите е от март 2016 г. за денонощна въоръжена физическа охрана на отсечка от 21 км на АМ „Марица“. За близо 300 000 лв. без ДДС фирмата е трябвало в продължение на 48 месеца да охранява предпазна оградна мрежа, мантинели, капаци на шахти, пътни знаци, указател и табели, пишат от Сметната палата.

„Тези договори са сключени неоснователно. „Автомагистрали“ е нямало право да сключва договори с трети страни за денонощна и въоръжена охрана. Не сме уверени, че публичните средства са разходвани ефективно, прозрачно и при спазване на принципите на конкуренция“, обясни председателят на Сметната палата Цветан Цветков.

bTV потърси фирмата за коментар, но такъв не ни беше предоставен. От доклада за одита се разбира, че на дружеството е възложен и още един проект - за охрана на отсечка и от АМ „Тракия“ на стойност над 1.6 млн. лева без ДДС за срок от 60 месеца. На друга фирма, като подизпълнител, пък са платени над 1 млн. лева и 100 000 лева без ДДС, за да се пазят пътни съоръжения по АМ „Люлин“ и АМ „Струма“, пишат одиторите. Управителят на охранителните дружество не беше открит за коментар.
 
Пътният експерт Богдан Милчев се усъмни доколко обектът е бил действително охраняван.

„То е ясно, че те нищо не охраняват. Договорите ,които са сключени, са в нарушение, искаме те да бъдат прекратени“, заяви той.

От „Автомагистрали“ отказаха интервю. Според бившия член на съвета на директорите в държавното дружеството Десислава Христова е възможно договорите да бъдат обявени от съда за нищожни.

„Автомагистрали“ работи като "гара разпределителна" на публичен ресурс“, добави тя.

Като възложител, от АПИ до момента не са коментирали сключените договори от „Автомагистрали“.