Автоинструктори от школи за шофьорски курсове от цялата страна се събраха днес в София, за да настояват за диалог и обсъждане на предложените промени за провеждането на шофьорските изпити.

Браншът не приема варианта, в който практическите изпити трябва да се провеждат само в държавни коли със специално оборудване, предоставени от Министерството на транспорта.

Според промените освен това компютър, а не служител на Държавна агенция „Автомобилна администрация“, ще определя маршрута на изпитвания. Предвижда се и курсистът да е сам, а не както досега – с изпитващ до себе си.

Идеите дойдоха дни, след като за пореден път 12 души от ДАИ бяха задържани за манипулиране на резултати от кормуване.

Автоинструкторите обаче твърдят, че те ще доведат до хаос и много повече скъсани курсисти, без това да доведе до по-голям брой подготвени кандидат-шофьори.

В промените прозира липса на професионализъм, на познаване на проблема и на диалог с нас – тези, които сме от десетки години в бранша, коментира един от инструкторите – Краси Георгиев.

Според Владимир Василев, собственик на автошкола, целта на инструкторите не е да научат курсиста да е виртуоз на волана, а да е безопасен за себе си и за околните. Ако бъде качен на непозната кола, той няма да успее да покаже всичко научено, смята той.

„Тук сме, за да защитим курсистите си“, добави Василев.

На упрека, че не изкарват подготвени кандидати Георгиев отговори, че курсистите са по-подготвени от управлението. „С тези учебни програми и тази примка, която ни е сложила АПИ, пак е много“, каза той и посочи, че школите имат много голям проблем с датите за изпити, например, без да е ясно на какво се дължи.

Има сериозен проблем и с тежките категории, защото курсистите нямат право да излязат от града и налага да карат обучението в градски условия, добави Василев.

От автомобилната администрация изпратиха свой представител на събирането – главния секретар на ДАИ Дамян Войновски. Според него предложените промени няма да доведат до хаос, а и те са практика и в други европейски държави. „Идеята ни е да оборудваме автомобилите с камери и датчици, така че да не може да се помага на курсиста по време на изпит, без това да бъде отразено от системите и камерите“, посочи той.

Вижте повече във видеото: