Почти 2 милиарда и половина са в прикрито строителство. Това сочат изводите в доклада на работната група, която провери договорите на АПИ за текущ ремонт и поддръжка за периода 2018 г. - 2021 г. обяви на извънреден брифинг министърът на финансите Асен Василев.

Докладът ще бъде предаден на прокуратурата.

Василев уточни, че ще бъде сезирана и ДНСК. Депутатите в народното събрание също ще бъдат уведомени за изводите.

В доклада министърът разказа за случаи за завишени цени в договорите и намекна за облагодетелствани фирми, за будещи съмнения срокове между проектиране и възлагане на строителство, за незаконни строежи по смисъла на закона или прикрито строителство.

Всичко е било нагласено, за да се обслужат нечии интереси. В това има умисъл, категоричен е вицепремиерът. 

Реално нарушението на закона за обществените поръчки се дължи изцяло на прикрито строителство. От 3 милиарда и 400 милиона лева - 1 милиард са текущ ремонт и поддръжка, 2 милиарда и 462 милиона лева са прикрито строителство, добави той. 

Василев направи и още разкрития. 

Има фрапантни разлики както в първокласни и второкласни, така и в третокласни пътища. Всичко е било нагласено така че да бъдат обслужени определени интереси, заяви финансовият министър.

Проектирането на множество пътища е насрочено след възлагане на процедура за изпълнение. Няма как това да е без цел обслужване на чужди интереси, допълни Василев. Като пример за злоупотреби с пари Василев посочи ремонт на пътя Кърджали-Асеновград.

‘‘За ремонт на пътя има започната обществена поръчка, тъй като идеята е проектът да бъде финансиран с 28 млн. лева. Процедурата обаче е прекратена поради липса на средства. След месец проектът пак е насрочен, но на стойност 51 446 000 лева“, заяви финансовият министър.

Ремонтът на Автомагистрала "Тракия" според Василев също е в нарушение. За проектиране са насрочени 1 млн. лева. За да се оправдаят тези пари, трябва да има 82 проектанти екип, които да работят 62 дни. Едни и същи ремонти в различни части на България се изпълняват за драматично различни средства.

За пример Асен Василев даде ремонт на третокласен път за 831 000 лв. на км, докато за ремонт на пътя Шабла - Каварна, който е отново третокласен, са дадени 1 млн. и 35 000 лв. на км.

Вижте още във видеото.