16 от 34-те тунела в страната имат проблеми и не отговарят на изискванията за безопасност, показва проверката на съоръженията.

Много от съоръженията са с течове, проблеми с осветлението и противопожарната безопасност.

Инспекцията започна след трагичния инцидент на магистрала „Хемус”, когато жена загина, след като част от осветителната конструкция падна.

„Витиня”, „Топли дол”, „Ечемишка”, двата тунела на Велико Търново, обходът на Ловеч, „Траянови врата” - това са само част от проблемните съоръжения. На повечето основен ремонт не е правен от десетилетия. Подменяни са единствено осветителни тела, а стените са боядисвани и почиствани.

Тунелът по околовръстния път на Ловеч е осветен, но с течащи покрив и стени. Видимо конструкцията се руши и всяко отлагане на ремонти във времето е предпоставка за инциденти. Вече са предвидени и европари за ремонта на съоръжението. За други обаче тепърва ще се търси финансиране.

Тунелът по пътя между Кричим и Михалково също попада в списъка на потенциално опасните. Липса на осветление, напукани стени и корозия са само част от проблемите.

 

След спешния демонтаж на осветлението, част от което падна и уби жена, “Ечемишка” е оценен като "без непосредствена заплаха за живота на пътуващите". Съоръжението обаче все още е сред тези, които се нуждаят от основен ремонт. Той е трябвало да се случи още през 2005 г. и е платен аванс от 2,4 млн лева. Дейности обаче не започват. По това време новият шеф на АПИ Пирин Пенчев е заместник-директор на пътищата.  

„Не мога да отговарям за всички бивши диркетори на АПИ, но това, което мога да кажа, е, че пътищата в България са системно недофинансирани”, отбеляза той.

Инж. Пенчев обясни още, че е отговарял за друг ресор и не е знаел за неслучилия се ремонт на тунела, причинил смърт.

От пътната агенция обещават да публикуват целия доклад с опасните съоръжения и какви проблеми са открити.

Комисия оценява риска и ако е необходимо, опасните съоръжения може да бъдат затворени.

Вчера при проверката на спешно ремонтирания тунел „Ечемишка” служебният регионален министър Спас Попниколов заяви, че е наредил да бъде изготвена експертиза на потенциално опасните тунели, която трябва да е готова до 15 февруари.