Пътната агенция е сред виновните за трагичната катастрофа на автомагистрала „Струма“ през 2021 година, при която загинаха 45 души от Северна Македония.

Това става ясно от решение на Окръжния съд в Перник, според което АПИ носи 10% вина.

Причината са нарушения, свързани с пътя, на който става инцидентът.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

23 ноември 2021 година - малко преди 03:00 часа през нощта автобус с повече от 50 пътници, самокатастрофира на АМ „Струма“, а след това избухва в пламъци. 45 души, сред които и деца, загиват. 

Експертизи показват, че основната вина е на шофьора. Повече от три години след фаталния инцидент излиза и първото решение по граждански иск, заведен от родителите на една от жертвите.

Съдът намира, че АПИ отговаря за 10% от така настъпилите вреди, или следва да бъде осъдена да заплати на всеки от ищците по 20 000 лева обезщетение за неимуществени вреди.

„Първо е имало нарушена шумна маркировка, която е трябвало да предупреди шофьора, че той излиза от лентата. Съдът е установил, че участъкът не е бил с необходимите сертификати за годност“, заяви адвокатът на близките на загиналите Николай Димитров.

В съдебното решение пише още:

 

„Признава и обстоятелствата, че за процесния участък от АМ „Струма“ няма издаден акт 16 за автомагистрала и поради това е със статут на скоростен път, като отсечката е пусната за движение през 2007 г. на етап акт 15.“

От съдебното решение става ясно, че шофьорът е карал автобуса със 106 километра в час, като максимално разрешената скорост в участъка е била 120:

„Геометричните характеристики при проектирането на такъв път обаче не са спазени – проектирания напречен наклон на кривата отговоря на скорост от 90 километра в час, но липсва поставен пътен знак Б26/90 километра на необходимите места, който да ограничи скоростта.“

Констатирано е и че мантинелата не е била от клас и носимост, достатъчна да задържи превозно средство с теглото и габаритите на автобуса.

„При вторите две мантинели, ако са били с необходимата еластичност, е нямало да се разкъсат и едната от тях да запречи вратата, където са били скупчени всички“, добави Николай Димитров. 

От Пътната агенция казват, че монтираните мантинели са отговаряли на изискванията.  Допълват, че участъкът е магистрала и от приемането на акт 15 до фаталната катастрофа - други инциденти там не е имало. А акт 16 все още не е издаден, но вече има промени.

„След катастрофата беше реализиран проект за подмяна на ограничителните системи за пътища за участъка от пътен възел „Даскалово“ до пътен възел „Долна Диканя“ от „Струма“ и към  момента те отговарят на действащите нормативни изисквания“, заявяват от АПИ.

Снимка: bTV

Почернените близки ще обжалват решението на съда. И ще настояват отговорността за катастрофата да е по равно споделена - 50% вина за Пътната агенция и 50% за загиналия шофьор.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK