Водеща версия за катастрофата с хеликоптера в село Гърмен е временна загуба на ориентация вследствие на мъгла. Огледите в района на инцидента приключиха около 17 часа. Как обаче се стигна до тук?

В петък около 7:30 часа хеликоптерът излита от стадиона в Гърмен. На борда е само пилотът. Това разказа пред екип на bTV негов колега и роднина, който предпочита да остане анонимен.

„Излетя пред нас. Имаше двама охранители, които пазиха хеликоптера през нощта. Всичко си беше наред“, обяснява мъжът.

Летателният апарат пред три дни е бил нает от Югозападно държавно предприятие, за да пръска горите в района. А вчера единствената му задача била да кацне в село Цалапица. Но колегата му губи връзка с пилота. Машината изчезва.

Сигнал за проблема получават няколко министерства. В 14 часа започва издирване по въздух с вертолет „Кугар“. В издирването се включват и екипи на вътрешното и на транспортното министерства, както и от местното горско стопанство.

Малко след 17:30 часа е получена сателитна връзка с координати и започва обхождане на района. Към 19:20 часа летателният апарат е намерен. Тялото на пилота - също. Първи до мястото на инцидента стигат Албен и Красимир.

„Хеликоптерът е долу - поне има едно 4-5 метра. Перки, всичко е разпиляно. Човекът си е цял“, разказва Албен Прински, един от доброволците.

„Той просто се е забил в земята. Всичко е разпиляно на 15-20 метра“, допълва и другият доброволец Красимир Гарев.

Версиите, по които се работи, са три. „Най-вероятната причина е временна загуба на ориентация заради попадане в сложна метеорологична обстановка“, каза Христо Христов, който е директор на Националния борд за разследване на катастрофи в транспорта.

Свидетели потвърждават, че мъглата вчера била още по-гъста от тази днес, а видимост в дерето не е имало. „За мен летателният апарат е  бил годен, изправен. Работел е предните два-три дни и не е имало никакви причини, някой да се е съмнявал в неговата работа“, обясни още Христо Христов. Експертът предполага, че пилотът е правил опити да излезе в горния край на мъглата, за да продължи полета.

„Хеликоптерът е подходил и има един бор, който е на пет метра в най-високата си част, който е закачил със страничната система за оросяване. Вследствие на това се срива надолу по ската с носа надолу и се разпада на парчета“, обяснява още Христо Христов. Според него машината е направила „един завой - почти обратен, като пилотът е търсел време да набере височина“.

„Ако беше набрал още 5-6 метра, щеше да мине над това дърво, което е на най-високата точка“, допълни Христо Христов.

Окръжната прокуратура в Благоевград образува досъдебно производство – вероятно за причинена смърт по немарливост.