Публични пари за полагане на пътна маркировка са били отклонявани като подкупи за висши държавни служители и свързани с тях лица. Твърденията за схемата са на Антон Тасков, собственик на едно от водещите фирми за поставяне на пътна маркировка в България.

Ново разследване на Антикорупционния фонд (АКФ), озаглавено „АПИ и 7-те процента“ разкрива корупционна схема за милиони и нагласени обществени поръчки в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Корупционната схема за милиони се е се осъществява чрез куха фирма-посредник в консорциум, който печели обществена поръчка от АПИ.

През 2019 година АПИ обявява търг за полагане на пътна маркировка в шестте района за планиране в България. Тасков твърди, че малко преди търга с него се свързва Мирослав Манолов, бивш директор в „Трейс Груп Холд“. Манолов заявява на Тасков, че може да уреди спечелването на един от районите в търга с отговорни лица в Агенция „Пътна инфраструктура“. За тази услуга той иска да получи 7% от сумата по договора.

„От Мирослав Манолов ми беше заявено, че трябва да се дават едни 5%, за да може да “се стимулират и да се дават обектите”, и 2% за него“, обяснява Тасков във видеото на АКФ.

По думите на Тасков Мирослав Манолов е заявил, че 5-те процента ще отиват за незаконни комисионни на висши държавни служители, сред които той споменава и името на Николай Нанков. Нанков е министър на регионалното развитие и благоустройството в третото правителство на Бойко Борисов от 2017 г. до 20 септември 2018 г., когато подава оставка заради тежка катастрофа край Своге. По-малко от месец по-късно премиерът Борисов го назначава отново - този път като заместник-министър на регионалното развитие, а от април 2019 г. в ресора му влиза и Агенция „Пътна инфраструктура“. На този пост Нанков остава до май 2021 г.

В писмен отговор до АКФ Николай Нанков отрече координацията на работата на АПИ някога да е била в ресорите му като заместник-министър, като приведе и заповед на министъра на регионалното развитие от октомври 2018 в този смисъл. При повторно запитване Нанков обаче предостави допълваща заповед от април 2019, от която се вижда, че тогава АПИ е добавена сред ресорите, за които той отговаря.

Нанков не отговори на въпроса на АКФ дали познава Мирослав Манолов, а заяви, че би завел дело за набеждаване във връзка с твърденията за нерегламентирани практики, които уронват доброто му име.

„АКФ подчертава, че не разполага с информация към кои точно служители на АПИ са били отклонявани средства, както и дали част от тях са достигнали до Николай Нанков. Публикуваме тези твърдения поради голямото обществено значение на данните за злоупотреби в АПИ и призоваваме отговорните институции за незабавна проверка“, коментира София Желева, правен съветник към Антикорупционния фонд.

За да участва в търга, фирмата на Тасков създава “Консорциум Битулайт 2018“ с дружеството „Беличански къщи“, свързано с Мирослав Манолов.

Снимка: Антикорупционен фонд

По документи „Беличански къщи“ се занимава с хотелиерски услуги и туризъм. Това не пречи през 2019 г. фирмата да стане част от консорциум за полагане на пътна маркировка, без да става ясен приносът ѝ за изпълнението на договора с АПИ. Според Антон Тасков „Беличански къщи“ не изпълнява никакви дейности по обществената поръчка, но се използва като куха фирма, през чиито сметки се отклоняват 7% подкуп, част от които са били предназначени и за замесените държавни служители.

През 2020 г. АПИ класира “Консорциум Битулайт 2018“ на първо място в търга за Югозападен район и в началото на 2021 г. обединението подписва договор и анекс към него на обща стойност 18,9 млн. лева.

Снимка: Антикорупционен фонд

През 2023 г., по времето на министър Иван Шишков във втория служебен кабинет на Гълъб Донев, стартира нов конкурс за полагане на пътна маркировка, в който Антон Тасков участва както в рамките на “Консорциум Битулайт 2018”,  така и самостоятелно, с фирмата си “Сигнализация”. Според АКФ техническите предложения на двата кандидата са идентични. Въпреки това АПИ им дава две напълно различни оценки: когато офертата е подадена от името на “Консорциум Битулайт 2018”, АПИ я оценява с 25 точки, а когато е подадена от “Сигнализация” - с 0 точки. Така “Консорциум Битулайт 2018” е класиран на първо място.

През декември 2023, по времето на министър Андрей Цеков в правителството на Николай Денков, “Консорциум Битулайт 2018” подписва нов договор с АПИ за полагане на пътна маркировка в Югозападен район на стойност 42 милиона лева, с ДДС.

Малко след подписването на договора, по думите на Антон Тасков, Мирослав Манолов иска от него сумата, която се отклонява през „Беличански къщи“, да нарасне двойно - от 7 на 15%. Тасков отказва, което води до разрив между двамата.

Непосредствено след отказа на Антон Тасков да отклонява по 15% от всяко плащане, „Консорциум Битулайт 2018“ става обект на необичаен натиск от страна на АПИ. През 2024 г. агенцията отказва да изплати над 5 милиона лева за свършена от консорциума и одобрена от АПИ работа.

Наред с това АПИ започва да изисква нереалистично кратки срокове за изпълнение на дейностите по договора. Така например, площ от 13,5 хиляди квадратни метра е трябвало да бъде приключена само за 2 месеца в зимния сезон. За сравнение, по предишния договор от 2021 г., по-малък участък от 10 хиляди квадратни метра е трябвало да бъде маркиран за три пъти по-дълъг период от 7 месеца.

Снимка: Антикорупционен фонд

Забавянето в изпълнението на заданията става повод през февруари 2025 година АПИ да разтрогне договора си с “Консорциум Битулайт 2018”,  да предяви претенция за неустойка и за активиране на гаранцията към застрахователя на консорциума в размер на 68 840,66 лева.

Веднага след това АПИ възлага дейностите по прекратения договор с инхаус процедура на държавната фирма „Автомагистрали“, въпреки публичната информация, че тя не разполага с необходимите техника и персонал, за да ги извърши. Проверка на АКФ на място разкри, че полагането на маркировка се извършва от подизпълнители, в нарушение на Закона за обществените поръчки и на договора между АПИ и “Автомагистрали”.

Антикорупционният фонд изпрати въпроси до Агенция “Пътна инфраструктура” и до останалите засегнати лица и институции. Автомагистрали ЕАД не отговори на въпросите ни. От АПИ заявиха, че “Твърдения за манипулиране и предварително уговаряне на суми пари по обществени поръчки за определяне на изпълнител за полагане на хоризонтална маркировка по републикански пътища, не са известни на настоящото ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“, поръчките се възлагат по реда на Закона за обществените поръчки и се контролират от МРРБ, Агенцията за обществени поръчки, Сметната палата и АДФИ“.

Според отговора на АПИ “гаранция за капацитета на изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД е представената от негова страна - декларация, че няма право да превъзлага предмета на договора или части от него на други лица и че може да изпълни поръчката със собствен ресурс“.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK