Провежда се акция срещу продажбата на опасни стоки и канцерогенни детски играчки преди празниците.
От понеделник екипи на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и Комисията за защита на потребителите ще проверяват магазините. Внезапните инспекции започват след съмнения за опасни детски играчки, идващи от китайски производители и на нашия пазар.
Изследвания на вносната стока в европейски страни-членки установили наличие на вредни химикали в състава на играчките като олово, арсен и кадмий.
Никола е на година и половина и като всяко дете обича нови играчки. Около 50 лева харчи майка му всеки месец и изцяло се доверява на репутацията на магазина, от който купува.
„Разчитам на магазина, на производителите, на хората, които се занимават с този вид бизнес да са обърнали внимание на качеството на играчките”, казва Поли Ангелова и допълва, че често не гледа етикета.
„В много голяма част от случаите потребителите не могат да различат опасността. Ако няма необходимата информация на опаковката и на етикета, веднага се счита, че тази стока е опасна за използване”, обясни Богомил Николов от асоциация „Активни потребители”.
Европейските ни съседи алармират за стоки китайско производство с наднормено съдържание на олово, арсен и кадмий, които причиняват от обрив до тежка алергия.
„От металите най-разпространен е никелът. На второ място медта като проалергенни метали, иначе тези, които вие изброихте имат по-голямо значение като токсини, т.е. те могат да предизвикат остро или хронично отравяне”, казва педиатърът алерголог д-р Тихомир Мустаков.
От бранша успокояват, че в Европа има по-строги изисквания за вноса на играчки дори от Америка и повод за притеснение няма.
„Има европейска система за бързо алармиране на опасни потребителски стоки, т.е. една стока, която е намерена в Европейския съюз, след това се изтегля от пазара от целия Европейски съюз”, увери Надя Попова от браншова асоциация на производителите и вносителите на детски играчки. По думите ѝ предстоящата акция е пореден опит да се създаде напрежение и паника сред потребителите.