9 президенти и представители на световни корпорации са в София за срещата на върха „Три морета“.

Инициативата е шеста поред, домакин е българският президент, поканени са и представители на 400 български и чуждестранни фирми, между които световни технологични гиганти.

Целта е 12 страни от Централна и Източна Европа да се научат да говорят на един глас и чрез дигитализация и иновации да модернизират региона, затворен в три морета – Балтийско, Черно и Адриатическо.

Трябва да бъде подобрена координацията, подчерта българският президент Румен Радев при откриването на срещата на върха.

„Необходимите средства надвишават това, с което разполагаме в момента. Много добре знаем какъв потенциал имаме, за да го използваме в нашето сътрудничество. Искаме да развиваме сътрудничеството с нашите съседи – без него оста „Юг-Север“ няма да е пълна“, обяви Радев.

С видеообръщение в срещата се включи и американският президент Джо Байдън и обяви, че САЩ подкрепя инициативата. „САЩ ви подкрепя във всяка стъпка, ангажираме се да ви помогнем, за да бъдат подобрени връзките с институциите и Европа да изпълни отколешната си цел да е обединена и да работи и живее в мир. Да се инвестира по прозрачен начин през вашата инициатива да се изкорени корупцията“, каза Байдън.

„Да има повече бизнес дискусии, правителствата да слушат бизнеса, защото бизнесът трябва да води нещата, там има прагматизъм, а когато бизнесът ги води нещата и проектите ще са успешни". С това пожелание към участниците в срещата „Три морета“ се обърна изпълнителният директор на американската търговска камара в България Петър Иванов.

Бизнесът дискутира и инвестициите, които да бъдат използвани за иновации и наука.

Проектите, за които България очаква подкрепа

България очаква от инициативата помощ за три проекта – магистрала от Варна до Бургас, разширяване на газохранилището в Чирен и построяването на тунел под Петрохан.

След много дадени обещания и не дадени пари през 2017 г. жители подновяват идеята за тунел под Петрохан с подписка, подкрепена от почти седемнайсет хиляди души. Подписката не променя нищо, така година по-късно настояването за тунел става причина за протести и безпрецедентни пътни блокади.

В резултат на това недоволство през 2020 г. най-сетне се стига до предпроектно проучване на цялото 24-километрово трасе, а в края на същата година и до избор на вариант. Тунелът би съкратил пътя от София до Монтана с 60 километра.

В газовото хранилище в Чирен природният газ се съхранява на 1800 метра под земята. Капацитетът е половин милиард кубически метра газ, целта е да се увеличи на 1 млрд.

Този проект за разширението на Чирен е неразривно свързан с други проекти, а именно с терминала за втечнен природен газ край Александропулис и с интерконектора Гърция – България.

От „Булгартрансгаз“ изчисляват, че проектът струва повече от триста милиона евро. Очакват да се финансира по механизма „Свързана Европа“ и чрез американските партньори от инициативата „Три морета“.

През петдесетте години на миналия век започнала да се строи жп линията Варна – Бургас през тунел, за да се избегнат завоите в планината. Проектът се проваля. След него провал търпи и идеята за магистрала от Варна до Бургас.