Онлайн търговците имат девет месеца, за да адаптират платформите да обслужват при еднакви условия местни купувачи и клиенти от други държави в Европейския съюз. Това са последствията от премахнатите вчера от Европейския парламент ограниченията за трансгранично пазаруване в интернет.
Досега в определени платформи потребителите бяха с блокиран достъп или пренасочвани към други сайтове.
Иван Миланов например опитал да купи ортопедична възглавница от Обединеното кралство. Първоначално покупката била невъзможна от България, а сега е достъпна, но на много висока цена за доставка.
„Ако съм във Великобритания и си го поръчам, доставката е безплатна в рамките на един ден, ако си го поръчам до България доставката беше 50 паунда за нещо, което струва 20“, казва той.
63% от сайтовете в Европейския съюз не предоставят възможност на потребителите да пазаруват от друга европейска държава.
„С новите правила всеки потребител ще може да си купи продукт или услуга от сайт, където за него е най-изгодно“, обясни еврокомисарят Ева Майдел.
Геоблокирането е най-разпространено при домакинските електроуреди. Досега това се заобикаляше от нашите потребители с поръчка на друг адрес в Европа и доставка с малка куриерска фирма.
„Но е голяма занимавка и до известна степен е риск – губят се много нещата“, казва Миланов.
У нас през изминалата година онлайн най-много са се купували стоки за бита. Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще следи дали се спазва новият регламент за равни условия на пазаруване.
„Ако български потребители имат проблем с това, че чуждестранен търговец не спазва регламента за забрана на геоблокрането, тогава ние можем да помогнем през Европейския център за защита на потребителите. Тогава съответния национален орган в държавата, в която е позициониран търговецът, ще може да предприеме съответните действия“, обясни шефът на КЗП Димитър Маргаритов.
Новите правила ще бъдат приложими преди края на 2018 г. и няма да включват начисляване на такси според платежния инструмент.