Столичната община ще изтегли до 60 млн. евро инвестиционен заем от Европейската инвестиционна банка за изграждане на вътрешните рингове, които ще изведат трафика от центъра, за ремонт на трамвайни линии и за първата част от зеления ринг. Това решение бе одобрено на първото за годината заседание на Столичния общински съвет, предаде БТА.

Плановете са за срок от пет години да бъдат изпълнени 10 стратегически обекта, а заемът да се изплати в период от 20 години, като лихвата по него ще е 0,35 процента. Преди да бъде подписано споразумението за заема, проектът му ще бъде разгледан от общинските съветници в комисиите по "Финанси и бюджет" и "Икономика, собственост и дигитална трансформация".

Намаляване на трафика в центъра на града, повишаване на пътната безопасност и подобряване качеството на атмосферния въздух - това са основните цели, които ще бъдат постигнати с изпълнението на предвидените обекти. При повечето от тях ще бъдат реконструирани тежко натоварени пътни трасета и ще бъдат подобрени условията за градския транспорт.

Общата стойност на обектите е близо 195 млн. лв.

Проектите

  • Сред десетте проекта е завършване на булевардите „Тодор Каблешков“ и „Филип Кутев“ - част от третия градски ринг, който свързва бул. „България“ и бул. „Симеоновско шосе“.
  • Друг булевард, който ще се довърши със средствата от заема, е „Копенхаген“, като се включва и трамвайно трасе. Това ще облекчи движението по бул. "Ал. Малинов" и ще осигури нова връзка между „Младост“ и бул. „Цариградско шосе“.
  • В списъка е и изграждането на бул. „Източна тангента“, който свързва „Ботевградско шосе“, „Владимир Вазов“ и Северната скоростна тангента.
  • Строителството на бул. „Рожен“ ще осигури връзка на северните квартали с центъра.
  • Предвижда се и разширение на бул. „Ломско шосе“ от кръговото кръстовище при едноименната метростанция до околовръстния път.
  • Ще се работи по реконструкция на бул. „Скобелев“ заедно с ремонт на транспортния тунел на НДК, с което ще се отдалечи трамвайното трасе от близките сгради.
  • Предвижда се и ремонт на тунела към „Люлин“, както и на пътните платна и трамвайната линия по бул. „Царица Йоанна“.
  • Ще се обнови и трамвайното трасе по бул. „Стамболийски“, както и пътната настилка.
  • Предвидено е и изграждане на първата част от зеления ринг на София - от „Слатина“ до Борисовата градина. Той ще заеме трасето на бившата жп линия при гара "Пионер", като се планира изграждането на 3,1 км велоалея, пешеходна зона и линеен парк.

Има и резерви

Предвидени са 5 резервни обекта, които може да заемат мястото на някои от горните, ако по-бързо придобият проектна готовност.

Те са:

  • Реконструкция на бул. „Рожен“ от надлез „Надежда“ до надлеза на жп линията;
  • Изграждане на улиците „Войводина могила“ и „Народен герой“ в „Овча купел“, които ще се ползват като обходен маршрут при изграждането на околовръстния път;
  • Реконструкция на бул. „Джеймс Баучер“ и трамвайната линия по него;
  • Западната тангента – от бул. „Ломско шосе“ до бул. „Сливница“;
  • Ремонт от бордюр до бордюр на улиците, по които е предвидено да се изгражда ВиК мрежа в следващите години по ОП „Околна среда“.