Фалити на хотели в „Слънчев бряг” може да последват банкрута на „Томас Кук”. 36 милиона евро са задълженията на британския туроператор към българските хотелиери.
Около 58 са българските хотели, които работят с британския туроператор. Според изчисления на председателя на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов загубите за бранша могат да стигнат до 100 милиона лева.
Практиката на британския туроператор да се разплаща два месеца, след като туристите са си тръгнали, означава, че най-силният сезон - юли и август, в който и цените са най-високи, не са платени на хотелиерите. Неприятната изненада за хотелиерите в Слънчев бряг, е че са очаквали това плащане да бъде извършено на 1 октомври.
Междувременно два полета от Бургас и един от Варна трябва извозят британските туристи, на които по график почивката им свършва днес. Те се изпълняват от германския превозвач „Кондор”, който е част от групата на „Томас Кук”, но продължава да лети. Оказва се, обаче, че за 60 от туристите няма места в самолетите и ще бъдат върнати в „Слънчев бряг”.
Ивон и Майкъл Солта са сред британските туристи в нашия курорт. Те празнуват в „Слънчев бряг” 50-годишен юбилей от сватбата си. Двамата са си изкарали чудесно в нашата страна. Признават, че единственият неприятен момент от почивката им са лошите новини за туроператора, организирал ваканцията им.
„Наистина ли на хотела няма да му бъде заплатено за нашето гостуване? Това е ужасно! Срамно е! Те работят толкова много!", споделя Ивон.
В момента в хотела има над 200 британски и германски туристи на „Томас Кук”. От управата са категорични, че след като ги изпратят, повече няма да приемат гости на фалиралия туроператор.
„Няма смисъл, при условие, че чакаме такава голяма сума, да продължаваме да субсидираме Томас Кук", заявява хотелиерът Ростислава Димитрова и допълва, че към днешна дата не може да ви каже какви ще са загубите, а „следващите дни ще правим разчети, но за нас загубите са много големи, защото те са ни основен партньор".
45 хотела в Слънчев работят с „Томас Кук” и са потърпевши от фалита на туроператора.
„Реално може да последват фалити на хотели и на всички по веригата, които са. Това са големи суми, които нямаме виждане кога ще бъдат платени… И работници очакват заплати, и доставчици очакват плащания", Пламен Копчев, председател на Съюз на собствениците в „Слънчев бряг”.
Разтревожен дали ще получи последната си заплата е и автобусният шофьор Хикмет Аптърама, който превозва туристи до летището.
„Досега никой нищо не ни е казал дали ще ни плати. Човекът ако не вземе от „Томас Кук”, на нас как ще ни плати, притеснени сме, всеки е притеснен", споделя Хикмет.
Над 50 хотели у нас ще бъдат засегнати с десетки милиони, прогнозира председателят на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
„Такава схема, при която клиентът плаща януари-февруари своята почивка в България, а хотелиерът получава 60 дни след август парите и в последна сметка не ги получава според мен е порочна и не трябва да се допуска повече”, смята Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.
„По-всяка вероятност хотелите няма да могат да получат пълната сума на своето обезщетение. Това включва и българските хотели. Това поставя въпроса защо „Томас Кук” не е регистриран по българското законодателство”, казва Драганов.
За да се справят с кризата, хотелиерите настояват за намеса на държавата.
А заради фалита на „Томас Кук” британското правителство започна най-голямата операция по репатриране на британски граждани след Втората световна война. Над сто и петдесет хиляди души са засегнати.
Правителството заяви, че пуска допълнителни полети за две седмици, които да извозят до родината им 155 000 британски туристи, засегнати от фалита. Британският транспортен министър каза, че операцията по превозването върви гладко. Пътници обаче се оплакаха от дълги опашки по летищата и нарушения в полетите, един от които е бил забавен девет часа.
Служители на фалиралата компания също не могат да изпълняват нормално задълженията си. Министърът все пак посъветва туристите да не прекратяват предсрочно почивката си, а да си тръгнат на планираната дата, като предварително проверят в сайта на „Томас Кук" статуса на полета си, преди да потеглят за летището.