Над 30 са катастрофите с линейки за изминалата година. Това сочи статистиката на столичната Спешна помощ.
В столичната Спешна помощ няма медик или шофьор, който да не е участвал в катастрофа. До края на ноември 2019 г. пътнотранспортните произшествия са 35 при над 2 милиона и 400 хиляди километра, изминати от линейките в столицата. Това прави по една катастрофа на всеки 68 хиляди километра.
За 2018 г. пътните произшествия са 32, а за 2017 г. - 35. За 15 години като шофьор в бърза помощ, Пламен Славков ни казва, че се е нагледал на нетолерантни шофьори на пътя.
„Засичат ни, лепят се зад нас, за да им осигурим коридор, показват неприлични жестове”, разказва Пламен.
Спомня си за катастрофа, в която участва, докато се движи на сирени.
„Участвал съм в няколко птп-та, но най-фрапиращия случай беше, таксиметров шофьор направи обратен завой пред мен и го ударих и той през цялото време спореше, че бил дал мигач”, спомня си водача на линейка
Често, когато пътуват по магистрала, за да помагат на пострадали, линейките са блокирани от коли, които се движат в аварийната лента.
Д-р Даниела Николова от ЦСМП в София също е участвала в катастрофа. Докато помага на пациент на пътя.
„Някой да се забие в нас посред бял ден, на обед. Извинението е – „Не ви видях”. Младите шофьори са определено по-недисциплинирани и чувството за безнаказаност, което ги води, е главната причина да злоупотребяват на пътя”, смята д-р Николова.
Пътните експерти са на мнение, че причините за катастрофи с линейки са комплексни.
„За да промениш поведение на милиони шофьори, изисква много усилия, много знание, не само един законодателен текст. Ние имаме проблем не само със специалния режим, цялото ни поведение на пътя е объркано”, казва Богдан Милчев от Институт за пътна безопасност.
Инфраструктурните ремонтите в столицата през последните години също са затруднявали бързото придвижване на линейките. От столичната Спешна помощ си пожелават за новата 2020 г. инцидентите с техни коли да спаднат поне на половина.