30 летателни часа на година - само толкова имат дори опитните летци в българската армия към момента. Опасно ли е това?

Репортерът на bTV Стоян Георгиев с реалистична възстановка на полета от ранните часове на нощта на 9 юни.

За нощта на инцидента знаем, че пилотът на МиГ-29 майор Валентин Терзиев стреля по светеща, падаща цел, пусната с парашут от друг самолет. „Практически не се различават земята от небето“, казва експертът Недислан Веселинов. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Авиационният инженер има хипотеза за инцидента.

„По някаква причина светлинната цел започва да пада по-бързо от предвиденото. Командир Терзиев се насочва към нея и по този начин позволява голям ъгъл на тангаж, по-бързо се спуска“, обяснява Веселинов.

Прекалено бързото падане на целта е основна версия за инцидента и според авиациония експерт Ангел Борисов. „Това е изненадало пилота, той е направяил рязка манерва, за да се прицели отново“, казва той.

„Според мен главната причина за подобни аварии, които се случват за съжаление достатъчно често последните години, е много ниския нальот на пилотите. Той е имал 700 налетяни часа и това за кариера във ВВС 20 години“, казва Веселинов.

По стандартите на НАТО годишният нальот трябва да бъде около 180 часа.

Самите летци от базата в Граф Игнатиево изразиха недоволство от недостатъчните часове във въздуха през 2017 г. когато демонстративно отказаха да летят, тъй ĸaтo ce чyвcтвaха нecигypни в изтpeбитeлите MиГ-29.