30 летателни часа на година - само толкова имат дори опитните летци в българската армия към момента. Опасно ли е това?
Репортерът на bTV Стоян Георгиев с реалистична възстановка на полета от ранните часове на нощта на 9 юни.
За нощта на инцидента знаем, че пилотът на МиГ-29 майор Валентин Терзиев стреля по светеща, падаща цел, пусната с парашут от друг самолет. „Практически не се различават земята от небето“, казва експертът Недислан Веселинов.
Авиационният инженер има хипотеза за инцидента.
„По някаква причина светлинната цел започва да пада по-бързо от предвиденото. Командир Терзиев се насочва към нея и по този начин позволява голям ъгъл на тангаж, по-бързо се спуска“, обяснява Веселинов.
Прекалено бързото падане на целта е основна версия за инцидента и според авиациония експерт Ангел Борисов. „Това е изненадало пилота, той е направяил рязка манерва, за да се прицели отново“, казва той.
„Според мен главната причина за подобни аварии, които се случват за съжаление достатъчно често последните години, е много ниския нальот на пилотите. Той е имал 700 налетяни часа и това за кариера във ВВС 20 години“, казва Веселинов.
По стандартите на НАТО годишният нальот трябва да бъде около 180 часа.
Самите летци от базата в Граф Игнатиево изразиха недоволство от недостатъчните часове във въздуха през 2017 г. когато демонстративно отказаха да летят, тъй ĸaтo ce чyвcтвaха нecигypни в изтpeбитeлите MиГ-29.