Общо 26 млн. куфара, сакове и чанти са били загубени, забавени, повредени или откраднати по летищата в цял свят през 2022 г. Това показват данните от доклада на SITA, цитирани от Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България.

Според проучването в 80% от случаите при неправилно обработени багажи се е стигнало до забавянето им, а делът на изгубените и откраднатите пътни чанти се е увеличил до 7%. 

От ЕПЦ-България отчитат също така близо двойно увеличение на жалбите, свързани със забавени, загубени или счупени куфари през 2022 г. спрямо предходната 2021 г.

Тенденцията се запазва и тази година. Ето защо от центъра припомнят основните права и задължения, които имат пътуващите при проблеми със своя багаж на летището.

Ако чекираният багаж не пристигне на летището например, след като слезете от самолета, трябва веднага да отидете до съответното гише за багажи и да поискате протокол за липсата му (PIR). Там се попълва вида на куфара или чантата (цвят, размер, марка, година на купуване) и данни за контакт, за да бъде доставен впоследствие.

В подобни случаи пътуващият със самолет право на разходи за т.нар. стоки от първа необходимост - като бельо, четка и паста за зъби, паста за бръснене и самобръсначка за мъжете. Когато се купуват подобни стоки, човек трябва да пази касови бележки и други документи, за да може впоследствие да поиска сумата от страна на авиокомпанията.

Ако куфарът не бъде намерен до 21 дни след полета, той се приема за загубен. В този случай трябва да се подаде ново искане към авиокомпанията - този път за компенсация. Максималната сума за това е приблизително 1600 евро на пътник, освен ако няма сключена допълнителна застраховка за багаж.