Днес се навършват 124 години от пускането на първия трамвай в София. По този повод от Столичен електротранспорт и Общинско предприятие „Туризъм“ организират безплатна разходка с ретро трамвай.
Началната спирка е надлез „Надежда“, а продължителността на маршрута е 30 минути. Крайната спирка е площад „Журналист“. Часовете на тръгване са 15:30, 16:30, 17:30 и 18:30.
Трамваят ще спира на всяка спирка от маршрута. Не е необходимо предварително записване. По време на обиколката чрез кратка беседа, пътуващите ще научат интересни факти за историята на първия трамвай, трамвайното движение и емблематичните места и обекти, през които се преминава. В духа на XX век, всеки пътник ще се наслади и на незабравимо музикално пътешествие с популярната за онова време шлагерна музика.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
На 1 януари, по стар стил 14 януари, в 10:30 часа 1901 г., след тържествено откриване тръгва първият електрически трамвай в София.
На церемония в присъствието на тогавашния столичен кмет Христо Попов, тръгва първият вагон, тържествено накичен с цветя. Маршрутът му е от гарата до площад „Славейков“, а насъбралите се любопитни софиянци, желаещи да видят чудото на техниката.
До тогава едно от най-разпространените превозни средства сред софиянци са конските омнибуси, като основните им направления са селцата в подножието на Витоша – Банкя, Княжево и Горна баня.
Маршрутът на трамвая е нарочно подбран и за времето си е най-представителният: старата гара тъкмо е ремонтирана и разширена с луксозен салон, та да може да приема чуждестранни гости, а пък около площад „Славейков“ е центърът на столицата.
Важно място за новата градска железопътна мрежа е Градската градина, която била опасана от всички страни с трамвайни линии. Това е проектът на германския инженер Клингенберг.
Първият покрит вагон тръгва накичен с цветя. Около него са току-що назначените ватмани, зад тях любопитните столичани. София се явява една от първите европейски столици с електрифициран градски транспорт.
Трамвайната мрежа е стигала до кварталите Княжево, Павлово, Красно село и Подуяне, които по онова време са били просто села в околностите на столицата. Трамвайната мрежа била с обща дължина от 23 километра, съставена от шест линии.
Първите мотриси били зелени на цвят и наброявали общо 24 коли и ремаркета, доставени от Белгия. Не е имало спирки и трамваят е спирал само при знак от някой пасажер да слезе или да се качи. По-късно софиянци вече са можели да се возят до Подуяне, по „Пиротска“ до църквата „Св. Никола“ и до Княжево.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK