Започва изграждането на система за следене на трафика по малките пътища. 120 камери и датчици ще бъдат разположени по второкласната и третокласна пътна мрежа. Засега те само ще броят преминаващите коли, но се предвижда след време да се използват и от КАТ за контрол на скоростта и нарушенията.

Околовръстният път на София е може би най-натовареният второкласен участък у нас, като дори новото 8 лентово трасе не е първи клас. Всеки ден от там минават межди 10 и 12 хиляди автомобила. В цялата страна има още десетки по-малки пътища, които понасят по-голям трафик от основните артерии.

Това лято например пътищата около морето са били по-натоварени от повечето първокласни участъци. За едно денонощие през един второкласен или третокласен път преминават средно 5000 автомобила.

Новата система ще обхване над 100 пътни участъка. Действието й е просто - на място ще се монтират камери и датчици, които ще бъдат вкопани в асфалта.

"Най-общо това са индуктивни рамки, които се поставят в асфалта на споменатите 120 точки второкласни и третокласни пътища, които правят детекция на моторното превозно средство и дефакто с тяхна помощ се разграничава дали е мотоциклет, лек автомобил, товарен автомобил и т.н.", обяснява Цветан Мутафчиев, от фирмата изпълнител на проекта.

Камерите ще записват дори номерата на колите, но засега тези данни остават анонимни. От КАТ вече имат интерес да използват информацията за своите цели, но поне в първите месеци системата само ще следи трафика.

"По кои направления трафикът се увеличава, къде се намалява, в кои периоди от годината. Оттам е много важно да се прецени кога е необходимо извършване на ремонтни дейности по даден път" допълва Мирослав Ценов, ръководител на проекта, АПИ.

Камерите ще подават информация в реално време, затова се предвижда да се използва и за реагиране при катастрофи или нужда от отклоняване на трафика към други трасета.