За пет години национално покритие телефон 112 е получил повече от 22 милиона обаждания, каза в интервю за БТА директорът на "Национална система 112" Стоян Граматиков. За 80 процента от хората у нас той вече е познат, добави той.
Най-често хората търсят спешния телефон за медицински проблеми, при нарушаване на обществения ред, при катастрофи, кражби, пожари и т.н.
От 1 януари тази година се работи по пилотно внедряване на системата eCall. Тя използва технология за спешни повиквания, базирана на телефон 112, за да предупреди автоматично службите за спешно реагиране за местоположението на тежките пътнотранспортни произшествия.
Предвижда се всички произвеждани в ЕС автомобили от 2015 г. задължително да са оборудвани с бордово eСall устройство, уточни Граматиков. Според него при пътнотранспортни произшествия устройството се свързва със 112, като изпраща пакет от информация за местонахождението и други данни, свързани с произшествието. Дори човек да е в безсъзнание, спасителите ще получат точните координати.
Според Граматиков тази система може да спаси до 2500 човешки живота годишно и да намали тежестта на уврежданията с 10-15 процента в Европа. Статистиката сочи, че на Стария континент ежегодно стават близо 1,2 милиона катастрофи, а вследствие на пътни инциденти умират 39 000 души.
Собствениците на стари автомобили също ще могат да закупят устройството, чиято цена се предвижда да бъде между 50 и 100 евро, припомни Граматиков.
Той бе категоричен, че не приема за сериозни твърденията, че има забавяне от страна на телефон 112 при предаване на информацията към спешните служби. Информацията от тел. 112 към службите за спешно реагиране се изпраща по електронен път и това отнема милисекунди, така че не бихме могли да говорим за забавяне, подчерта Граматиков.