В нощта преди Коледа целият свят очаква пътуването на Дядо Коледа. Неговото историческо пътешествие обаче започва не от Север, а от южните средиземноморски брегове на Турция, където през III век след Христа в християнско семейство се ражда св. Николай.

Той става епископ в Мира, малък град в Турция, който днес се нарича Демре. Животът му е изпълнен с истории за справедливост, щедрост, доброта. Разказите за чудесата, които създава, бързо завладяват света. Легендата за него се развива в Северна Европа, по-късно стига и до бреговете на Новия свят, където през XVII в. преселници от Нидерландия започнали да произнасят Sаint Nicolaas като Sinterklaas, а впоследствие на английски език - Santa Claus.

Така от историите за живота на светеца се ражда образа на Дядо Коледа. Днес в родните земи на св. Николай продължава проучването на неговата личност.

За живота и чудесата на светеца днес разказват стенописите в църквата в Мира. Голям международен екип продължава да работи по консервацията на храма.

Св. Николай умира на 6 декември. Все още обаче годината не може да бъде категорично потвърдена. Смята се, че гробът му се намира в църквата в Мира, но мощите му днес са пръснати по света.

Професорът, който ръководи екипа по създаване на 3D образа на светеца, е британският антрополог Каролайн Уилкинсон.

„Моят опит е в областта на черепно-лицевата идентификация. Обект на труда на екипа ни са исторически личности. Към нас се обърна съдебен патолог от Бари, в Италия, който се интересуваше от изработването на лицето на св. Николай. През 50-те години на миналия век е изготвен пълен антропологичен доклад за всички останки, който включва и някои черепни метрики“, разказва професорът.

„Първоначално разполагахме само с няколко много качествени снимки на черепа на св. Николай от различни гледни точки и няколко краниографски снимки. Въпреки че нямахме оригиналния череп при нас, смятахме, че разполагаме с толкова добра информация за него, че можем да моделираме 3D копиетo му, като използваме тези снимки, а след това да проверим размерите му с помощта на краниометрията. Използвайки различни системи и процедури, ние можем да изградим лицето от черепа, през мускулите до повърхността на кожата4, обясси проф. Каролин Уилкинсон.

„Св. Николай е с доста широко и късо лице, малък изпъкнал нос, доста широкоразположени очи и квадратна челюст. Първата реконструкция е от 2004 г. Десет години по-късно се върнахме към нея, тъй като вече разполагаме и с актуализирани данни за турското население. Той е бил грък. Роден е в гръцко семейство, но все пак от район в Турция. Изведохме типичните писмени и символни сведения за епископите от този период на IV в. в Мира. Дълга, гъста сива брада е било обичайно за хората с такъв статут от онова време, в тази част на света. След това му зададохме частично плешива глава, както е при мъжете на неговата възраст“, разказа още антропологът.

„Доста трудно е да се определи характерът на един човек по лицето му, но мисля, че можем да кажем много неща за живота му. Той има доста сериозно счупен нос. От някои писмени документи знаем, че е бил преследван и търпял доста насилия в живота си. И може би това е резултатът. Мисля, че е много важно да виждаме лица от миналото, за да ни помогнат да разберем контекста на историята и да създадем ефективни връзки с хората от миналото. Когато става дума за някой много важен човек, било то от религиозен или културен контекст, тогава знанието на това как наистина е изглеждал, може да се окаже от изключителна важност за личния разказ на този човек“, обясни проф. Каролин Уилкинсон.

Годишно повече от 13 милиона туристи посещават средиземноморските брегове в Турция. Освен заради природните богатства, голяма част от чужденците идват в търсене на вълнуващи разкази от създаването на човешката история.

Векове наред се смята, че св. Николай е най-влиятелният светец в църковния календар. През XVII в. разказите за неговите чудеса са смесват с митове за някои божества с магически сили, които се грижат за децата. По-късно легендата за светеца се развива до образи в Северна Европа, които заплашват и наказват непослушните деца. Традициите са пренасят и в Америка, но постепенно Коледа губи част от религиозното си значение. След протестантската реформация празникът започва да се свързва с шумни празненства на открито и дори да се отрича.

В началото на XIX в. в Америка някои поети и писатели се стремят да превърнат Коледа отново в семеен празника като съживяват и пресъздават образа на св. Николай. Клемент Кларк Мур написва "Посещение от свети Николай", по-известно като "Нощта преди Коледа". И до днес описаният в поемата пухкав, весел Дядо Коледа в червено и бяло се вози на шейна, теглена от осем северни елена.

Църквата, в която служи отец Николай носи името на Чудотвореца. Тя има дълга история. На това място в миналото е имало храм по времето на Цар Калоян. Впоследствие много пъти разрушаван, а през 1943 г. - бомбардиран. Тогава храмът е почти унищожен, но иконата на св. Николай остава там цяла и до днес. Чудодейната ѝ сила е популярна из цялата страна.

Първата част на филма на Радиана Божикова за св. Николай гледайте тук: