Турция въвежда от 1 септември такса за всички български автомобили, преминаващи през нейната територия. Това е в отговор на наложената от нашата страна такса, за преминаването на турски тирове.

Генералният директор на турската Дирекция пътища не уточни какъв ще е размерът на транзитната такса.
Освен това, турските камиони вече няма да преминават през българска територия, а ще предават товарите за европейските страни директно на границата. Там щели да бъдат приемани и стоките - внос от Европа.

Така страната ни ще губи пари от събираните досега гранични такси.

БТА съобщава, че продължават усилията на Анкара да разреши кризата с превозваческите такси.

Според информирани източници, турският премиер Реджеп Тайип Ердоган е разговарял по телефона с българския си колега Сергей Станишев, но резултатът не е ясен.

Напрежението с турските превозвачи възникна в началото на юли, след като те изчерпаха годишната си квота от безплатни разрешителни за преминаване и бяха принудени да плащат на българската страна входна такса от 83 евро.

Последваха протести, но режимът остана в сила.

Как реципрочната мярка на Анкара ще се отрази на бизнеса у нас?

Българското транспортно министерство отказа да коментира въвеждането на новата такса докато не получи официалната дипломатическа нота от турските власти. От Автомобилната администрация и съюзите на превозвачите у нас са категорични, че дори и да се въведе такава реципрочна мярка, това няма да засегне туристите и пътуващите с личните си автомобили. Но онези, които често минават българо-турската граница мислят точно обратното.

И без тази такса често преминаващите граничната бразда се оплакват от турски дуализъм.

От Националната асоциация на автомобилните превозвачи и организацията за ТИР-превози у нас АЕБТРИ предполагат, че началникът на турската дирекция Пътища Талят Айдън блъфира в турските медии и такава такса едва ли ще бъде въведена.

Той пускал слуховете нарочно защото искал да бъде преназначен на поста, а това е невъзможно без подкрепата на турските превозвачи.

http://static.btv.bg//media/gallery/gallery_photo_263_1547.jpg

Според статистиката транзитният трафик от наши тирове през Турция е поне 50 пъти по-малък, спрямо входящите от Турция ТИР-ове. През южната ни съседка, транзитно се пътува за Армения, Сирия, Египет и Израел. Също към Иран и Ирак.

Но след драмата с отвличането и убийствата на двамата български шофьори в Ирак през 2004 година, нашите ТИР-ове масово отказват курсове към Багдад и Техеран.

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето