В Стара Загора голяма част от родителите на деца в предучилищна възраст са били принудени да купят със собствени средства учебните помагала за децата си, които по принцип са безплатни.
Причината за това е скандал между родители и община. Той избухна в началото на учебната година, когато стана ясно, че общината е пренебрегнала правото на учителите сами да избират по книгите на кое издателство да преподават.
Вместо да купи книжките, според заявките на учителите, старозагорската община проведе търг и взе комплекта учебници на издателство "Булвест". Част от него се оказа писан за ромски деца. Затова родители и преподаватели го отхвърлиха. Сега платените с бюджетни пари помагала стоят по складовете.
"В момента децата учат по учебни помагала, заявени от преподавателите, като средствата за тяхното закупуване осигуриха родителите - всеки бръкна в джоба си", казва Илиева, представител на родителите.
Избраните от общинарите книжки са за деца, които не са ходили на градина и българският език не им е майчин. Те съдържат предимно илюстрации.
"Преди да вземем това решение, ние ги разгледахме заедно с директорката на градината и решихме просто, че нивото не е това, на което са нашите деца", поясни Нели Добрева, учител на предучилищна група.
Недоволните родители отнесоха случая до комисията по жалбите и петициите в парламента. След като изслуша страните, тя препоръча на Министерство на образованието да прегледа за пропуски правилника, по който се избират учебните помагала. Депутатите решиха също да изчакат проверката на апелативната прокуратура дали няма данни за корупция.
По време на заседанието представителите на общината и Министерство на образованието се съюзиха в защита на процедурата.
"Винаги, когато има случаи, в които граждани идват да търсят помощ оказва се, че всички държавни инстуции се обединяват срещу гражданите, срещу молителите", казва Стела Банкова, депутат.
Общинарите отказха да застанат пред камерата. За родителите остана надеждата, че тази есен отпуснатите от държавата средства за учебници няма да отидат напразно.
