До изборите за президент на САЩ остават часове, а никой не се наема категорично да посочи фаворит измежду Хилари Клинтън и Доналд Тръмп. Независимо какво показват предварителните проучвания на общественото мнение, политическата надпревара има много по-ясен барометър, за това кой има по-голям шанс да спечели изборите.
Ключът са така наречените "Супер ПАК"-ове. Най-общо казано, това са допълнителни фондове към предизборните кампании, в който се събират дарения от корпорации, съюзи, частни лица и асоциации*.
Друго характерно предимство на „Супер ПАК”-овете е, че няма ограничения за обема на даренията. Затова там отиват парите на едрия бизнес, които имат интерес да подкрепят даден кандидат. Средствата се харчат най-вече за реклама по медиите.
Който има най-голям фонд от частни дарения, той би трябвало да спечели изборите.
Кой е събрал най-много?
Към 28 октомври кампанията на Клинтън е набрала общо 1,0681 милиарда долара, които включват 201,5 милиона долара от „Супер ПАК”-ове. Кампанията на Тръмп пък е набрала два пъти по-малко – 512,2 милиона долара, в които влизат едва 59,1 милиона долара от топ дарителите.
На базата на тези данни Брайън Кранстън от "Индипендънт" отбелязва, че и в двата лагера даренията са намалели значително, но при републиканците спадът е с 95% спрямо 2012 г.
Къде са всички републикански дарители?
През 2016 г. традиционните републикански дарители не подкрепят финансово кандидат-президента на партията си, може би защото не смятат, че той може да спечели, и следователно не искат да си пилеят парите, твърди Кранстън.
Собствената партия на Тръмп сигнализира, че не вярва той да има дори приличен шанс да спечели, така че вместо това съсредоточава усилията си върху запазването на мнозинството си в двете камари на Конгреса.
Според анализатора, от самото начало на кампанията си, Тръмп създава очакването, че като милиардер, може да се самофинансира. До момента обаче републиканецът е дарил на себе си около 60 милиона долара.
Единственото по-сериозно неизвестно в уравнението за Тръмп е, че той не се нуждае от платени медийни изяви, защото всяко негово провокативно изказване, веднага се превръща в световна новина.
Но каквато и популярност да е натрупал Тръмп със скандалното си поведение, парите са при Хилари.
*Те са въведени през 2010 година с решение на Върховния съд на САЩ, след като съдът установява, че ограниченията над подобен тип дарения е нарушение на правото на свободно слово, записано в Първата поправка.