Премиерът Бойко Борисов поиска нови самолети за българските ВВС. В лекция пред Атлантическия клуб у нас той подчерта категоричното си предпочитание да се купят нови самолети.
По-късно уточни, че с всички компании ще се преговаря за нови самолети. „Така и така ще се вадят купища пари, поне да са нови (самолетите – б.ред.) Това да стои на вниманието на държавите, които предлагат. Няма да се вкарам в темата кой е по-хубав”, обяви днес Борисов.
Това обаче съвсем не означава, че има предвид шведските самолети, които са единствените новопроизведени от трите възможни варианта за превъоръжаване на авиацията. Останалите оферти бяха за „Юрофайтър” от италианските ВВС и модернизирани F-16 , използвани от ВВС на Португалия.
Възникват няколко въпроса.
Първи въпрос – какво има предвид Борисов?
Дали само преговори със шведското правителство, което ни предлага нови самолети „Грипен”, или да поискаме наново от другите държави, които произвеждат самолети, нови оферти за машини, които да не са втора и трета ръка. Това, според експерти, означава минимум още три години агония за българските ВВС – защото трябва да се изготвят нови писма за информация, за предоставяне на оферти, нова методика, ново класиране и т.н.
Втори въпрос – какво правим с процедурата, която вече е в ход и на фаза преговори с класираните? Ако се избере възможността за директни преговори с избрана от редовното правителството страна, как ще се продължи по класирането, вече одобрено от служебното правителство?
Шведската компания, която научи от медиите за класирането, извършено от работната група, заяви на пресконференция преди по-малко от месец, че очаква в края на лятото да започнат преговорите с българското правителство.
Трети въпрос – какво се случва с парите, определени за модернизация и с финансовата рамка?
Само преди седмица командирът на ВВС и председател на борда, който решава въпросите с инвестиционния проект за новия изтребител, обясни, че ако проговорите се проточат и договор не се сключи, плащанията на самолетите ще излязат извън определената от държавния бюджет финансова рамка.
Това опасение той изрази по повод възможността работата на анкетната комисия в парламента, която проучва процедурата, довела до избора на самолета, да забави преговорите. „Искрено се надявам да няма такова забавяне и проектът да продължи с изпълнението на следващия етап – това е директно договаряне с избраната страна. Тъй като до края на тази година е срокът, в който ние трябва да се включим в първоначалната финансова рамка за изплащане. Ако това не стане, влизаме в невъзможност да бъде спазена финансовата рамка, по която са направени предварителните разчети от страна на държавата за изплащане на този самолет”, смята ген. Цанко Стойков.
Означава ли това, че трябва за пореден път да се преработи финансовата част на проектите, защото парите по плана за инвестиционен разход, които на 2 юни 2016 г. бяха гласувани от парламента за плащане на кораби и самолети, сега се разпределят, за период до 2029 г., и то за още един допълнителен проект – този за 200 бронирани машини на сухопътните войски?
Четвърти въпрос – как ще се отрази изцяло нов цикъл на подбор за самолетите на българската изтребителна авиация, на възможността за провеждане на рутинна подготовка и бойно дежурство по охрана на въздушното пространство?
Още преди две седмици командирът на изтребителната база „Граф Игнатиево” предупреди за опасните последици.
„Ние направихме точни разчети, които бяха представени на министър Каракачанов. И там се вижда, че експлоатацията на МиГ-29 ще излезе много по-скъпа от купуване на нов изтребител”, аргументира се бригаден ген. Иван Лалов.
Преди двайсетина дни министърът на отбраната отиде на крака при пилотите и научи доста тревожни факти за състоянието на изтребителната авиация.
Според командването на базата, ако сега се върнем на изходна позиция, това ще означава още три години без ясна перспектива. „Процесът за изпращане на предложение проучване на отговорите траеше доста време – ако започнем отначало това означава че не мога да прогнозирам но това означава още три години нищо да не се случи.”
Пети въпрос – в такава фаза ли сме отново? Да изгубим още поне три години. Това признание на Борисов идва в следствие от „разведряването в отношенията” с президента Радев след срещата на „Дондуков” №2 в понеделник, където според прес-секретариата на президентството е договорено „ускоряване реализацията на проектите за модернизация на въоръжените сили”, или предвижда обратното – възможността да си купим нови F-16, която се лансира от няколко експерти в сектор сигурност от последните дни и днес беше потвърдено от премиера. Ясно, че за Борисов първо трябва да платим влакове, което правителството чакало от 2006 г.
„Излязоха ми пришки… Да ги изброяваме ли – за американските централи 1,3 млрд., за руските централи – 1,2 млрд., КТБ – 7 млрд. пари сме дали да разплатим стари глупости. Ако не ги плащахме миналата година, дали щяхме да спорим? Така се събраха плащанията от глупави политически решения и сега има два реактора на Дунав. Можем да правим самолетоносачи в Черно море с ядрени реактори. Какво да ги правим – големи са и не стават за музея”, пошегува се Борисов. Според него тези средства можело изцяло да модернизират армията.
Очевидно време за размисъл как да се подходи, ще му осигури анкетната комисия в парламента, която поне до края на септември трябва да прегледа редица документи, свързани с методиката, математическия модел за оценка и класиране на изтребителите и тежестта на коефициентите, които се оказват решаващи за класирането.
Вече стана ясно, че макар и управляващите да декларираха как работата на анкетната комисия няма да забави преговорите с класираните компании, военният министър има намерение да изчака именно препоръките на анкетната комисия.
„Комисията трябва да излезе със становище. Аз съм внесъл предложение преди две седмици”, обясни военният министър Красимир Каракачанов пред bTV. Попитан дали така правителството не прехвърля отговорността на парламента, той беше лаконичен „Не. Не прехвърля. Просто иска да си осигури сигурност и спокойствие.”