Война без куршуми с бюджет от 100 милиона долара! Толкова, поне според британската "Чатам хаус", Русия харчи на година, за да популяризира своята гледна точка по света. Откакто се води войната в Източна Украйна обаче, усилията на Москва да популяризира своите виждания нарастват значително.
Едно от най-верните средства на Кремъл е медийната корпорация "Russia Today" - или "Русия днес". Нейните телевизионни канали излъчват на руски, английски, испански, френски и арабски. Редовно се поддържа каналът в "Ютюб". Там се поместват теми и видеокадри от събития, които други не могат или не искат да покажат. Дотук добре. Въпросът е, че амбициите на Москва са далеч по-мащабни. Тя иска да спечели на своя страна общественото мнение в държавите, които до преди 89-та попадаха под нейно влияние и използва всички канали.
Подготвителна работа
Малко след началото на войната в Източна Украйна, светът се поогледа и веднага идентифицира прибалтийските държави - Литва, Латвия и Естония като потенциални "жертви" на възможна руска агресия. "Русия може да се опита да атакува територия на НАТО" - предупреди заместник върховният главнокомандващ на силите на НАТО в Европа - ген. Ейдриан Брадшоу през февруари. Преди него пък бившият шеф на Алианса - Андерс Фог Расмусен посочи, че Москва ще опита да провокира държави от северноатлантическото споразумение, за да провери как действа на практика знаменитият "Член 5" от договора за колективна отбрана.
Преди това обаче Кремъл "си подлага" с дружелюбна кампания. Неговата цел е да спечели на своя страна хората по места и да ги убеди, че Москва им желае само доброто, дружбата с Русия ще донесе само ползи, а властта в "Третия Рим" е пазител на традиционните ценности. Тази схема се прилага активно в Литва, Латвия и Естония, където има стабилна компактна маса от местно рускоезично население.
Литовски кашкавал - НЕ, литовски новини - ДА
Литва е сред държавите, които не граничат пряко с континентална Русия, но са в съседство с тежко въоръжения анклав Калининград. В опит да се подготвят за провокации, властите във Вилнюс издадоха специална брошура за оцеляване в "извънредни ситуации", върнаха наборната военна служба, а преди дни си поръчаха и 10 самоходни гаубици от Германия. Според мнозина в Литва, руският натиск над страната вече е започнал. Подобна история разказва Рамуне Раманаускиене - главен редактор на регионалното издание "Таурагски куриер". Вестниче със собствено онлайн издание от град Таураге, който се намира на хвърлей място от границата с Калиниградска област.
"Обади ни се един господин - бизнесмен от Русия. Представи се с името Виктор Авраменко и каза, че иска да направи платена публикация в нашия вестник", обяснява Раманаускиене. Човекът предложил 500 евро за наглед невинна публикация на икономическа тема. " Като го прочетох, веднага разбрах, че става дума за пропаганда. За мен нямаше съмнение. В тази статия се казваше, че ако Литва не дружи с Русия, ще живеем зле и ще трябва да разчитаме само на помощи от Европейския съюз", споделя главната редакторка. Тя веднага подава сигнал в местните спецслужби, където й обясняват, че подобни тенденциозно написани статии все по-често се срещат в литовската преса.
Създаването на медиен образ на Русия в райони като този на Таураге е необходимо, тъй като местните хора не говорят руски и не се интересуват от своите съседи. "Таураге се намира на около 30 километра от границата с Калининградска област, но тя се охранява много строго. Хората там не идват у нас, а ние не ходим при тях, още повече че и на нас и на тях са нужни визи", обяснява журналистката. Мястото обаче изглежда има стратегическо значение. Част от наборниците, които предстои да бъдат мобилизирани, ще дойдат да служат в поделението в Таураге. "В последно време думата война все по-често се използва от хората. Парите в такъв момент съвсем не са най-важното", завършва Раманаускиене.
Ферма за тролове
В по-отдалечените от Русия държави ситуацията е "по-поносима". Там руската информационна кампания действа с помощта на електронни издания. Сайт днес може да регистрира всеки при това за броени левове и да си пише каквото си поиска, без да попада под ударите на закони за медийна регулация. Миналата година чешката "Служба за сигурност и информация" (контраразузнаването - б.р.) обяви онлайнизданието aeronet.cz за "източник на опасна проруска пропаганда". Физически "медията" не съществува, а на посочения адрес на изданието, никога не са чували за нея. Това обаче не пречи сайтът да набира популярност.
"Аеронет" обаче не е изключение, а по-скоро потвърждение на правилото. През последната година словашкият активист Юрай Сматана е преброил 42 сайта на чешки и словашки, които той смята за част от пропагандната кампания на Кремъл. Разделя ги в три категории - черни, сиви и бели. "Черните" сайтове са анонимни. Там според Сматана се публикуват най-големите манипулации и буквално измислици. В "сивите" авторите комбинират истински факти с тенденциозни коментари. В "белите" имало истински автори и материали, но се давало трибуна основно на хора, които подкрепят Русия или на такива, които критикуват Запада. "Целта е да се създаде хаос в страните от бившия източен блок и да се намали лоялността на гражданите към собствените им държави. Искат страни като Словакия, Чехия, Унгария и дори България да се превърнат в нестабилни членове на Европейския съюз", твърди Сматана. Той посочва, че Русия не случайно атакува страните от Източна Европа. По думите му в страни като Словакия и България демокрацията е крехка и е по-лесно уязвима.
Открива и друга закономерност. Разпространяване на десетки лъжливи версии за едно и също събитие. За пример дава случая със сваления над Украйна малайзийски самолет. "Само за седмица тези проруски или пропутински сайтове публикуваха 10 или даже 20 различни варианта за случилото се", разказва учителят по история и припомня максимата на Йозеф Гьобелс - шефа на нацистката пропаганда - "Една лъжа, повторена 100 пъти, става истина". Подходът на руснаците е друг. "Кажи 100 различни лъжи и хората ще си кажат, че истината въобще не съществува. Че всичко е лъжа, че всички медии лъжат и политиците не казват истината. Това според мен е нова форма на пропаганда. Това се нарича отравяне на информационното пространство", обяснява Сматана.
Спецчасти за информационно реагиране
И докато Русия разгръща не на шега мащабната си информационна кампания, Евросъюзът се бави с отговора. В средата на март стана ясно, че активността на Кремъл е застрашителна и трябва да й се противодейства. Лидерите на 28-те се събраха на поредния си съвет на 18-и и 19-и март и решиха да не решат нищо. Вместо това поставиха задача на комисаря по външната политика Федерика Могерини да даде идея до 1 юни.
За момента е ясно, че Евросъюзът ще създаде спецзвено от пиари и специалисти в масовите комуникации. Тяхната задача ще е да дебнат световния информационен поток и да следят дали в медийното пространство се появяват неистински или тенденциозно представени съобщения, свързани с Евросъюза, страните членки и тяхната обща политика. От пресслужбата на Могерини обясниха, че екипът за спешно информационно реагиране ще работи в тясно сътрудничество с властите на страните членки. "Това ще е усилие да се противопоставим на пропагандата, но няма да е контрапропаганда", посочи говорителката на ЕК Мая Кочиянчич.
Ефектът обаче е твърде съмнителен - още повече, че набързо скалъпената служба без собствен бюджет трудно ще се противопостави на добре организираната армия от електронни тролове.