Транспортната авиация на България е почти ликвидирана от липсата на поддръжка и в резултат машини за стотици милиони стоят приземени. Правителството ще даде пари за привеждане на техниката в годност за полети, но и част от нея ще изпълнява нови задачи. Това става ясно от стенограма от днешното правителството заседание.
В нея премиерът Бойко Борисов не крие възмущението си от това, че през годините непропорционално много пари от бюджета са отивали само за авиацията – и то специално за транспортните й функции. „Искам да направите сметка и да убедите – не само мен, а и колегите си – защо само за авиация и то транспортна авиация? За сухопътните войски какво предвиждаме?”, призовава той министрите си.
И продължава: „„Всеки ден слушам още нови самолети да купуваме, а никъде и никой не говори за поддръжката колко ще струва след това“.
Реториката на Борисов по адрес на ВВС е такава откакто конкурсът за нов изтребител придоби неочакван обрат и служебният кабинет „Герджиков” обяви експертна оценка в полза на „Грипен”, а не на американските Ф-16, сочени до тогава за фаворит. С връщането на ГЕРБ на власт процедурата забуксува.
По време на днешното заседание основен обект на премиерския гняв обаче са вертолетите „Кугър”, повечето от които не летят. „След като имаме 12 такива най-съвременни хеликоптери, от които осем са на земята и не летят, дали да не помислиш, (здравният министър Кирил) Ананиев, да вземем от тях да предислоцираме два или три към здравеопазването – да ги оборудваме и при катастрофи, аварии и бедствия реално да вършат някаква работа, защото те са на огромни цени, а така си седят”, казва Борисов.
Кирил Ананиев отбелязва, че така или иначе е искал вертолети за спешната помощ, а военният министър Красимир Каракачанов отбелязва, че и по този начин пилотите ще имат повече практика във въздуха. „Сумата, Горанов, ще е около 130 милиона, да свикваш с нея”, разпорежда премиерът на финансовия си министър.
До края на годината ще бъдат осигурени средства и за поддръжката на трите самолета „Спартан”, от които годен за полети в момента е само един. Машините се използват и за транспорт на пациенти и медицински екипи за трансплантации.
През „Терем – Летец” ще минат пък използваните и за пожарогасене 6 броя съветски Ми-17. Освен тях предприятието ремонтира и бойните Ми-24.