Огромни глоби от догодина очакват компаниите, които с корпоративните си сайтове профилират потребители в интернет.

Според новия европейски регламент за личните данни, санкцията е от 2% до 4% от годишния оборот на фирмата или до 20 милиона евро.

Става дума за използването на кукис или така наречените "бисквитки" от сайтовете. 99% от тях използват бисквитки, но от май месец догодина ще бъдат глобявани, ако го правят без ваше разрешение.

Те са част от личните данни на потребителите в интернет – малки програми, които обменят информация с вашия браузър и се запаметяват на вашия твърд диск. С част от тях се събира детайлна информация за вашето поведение в интернет.

Профилирането като автоматизирано обработване на лични данни е забранено и подлежи на санкциониране – също важи и използването на софтуер за проследяване онлайн като бисквитките, които събират:име, възраст, локация, предпочитани теми, предпочитани приятели, места, музики, филми, цветове.

Така компаниите чрез дигиталния маркетинг не само проучват, но и моделират потребителското поведение. Може да се стигне и по-далеч:

„Печелят се избори, създават се революции, това означава, че се управлява човешкото съзнание”.

С новия регламент компаниите ще трябва да променят политиката на сайтовете си и да искат съгласие от потребителя.

Непредоставянето на съгласие не може да е основание за непредоставяне на услугата, обясни Венцислав Караджов.

И в момента потребителят може да забрани достъп на трети компании до данните му в нета. Друг начин е да ползва браузъри, които трият бисквитките след излизане от сайта, чрез частна виртуална мрежа или в тъмния интернет. Това обаче помага частично.

В момента няма метод да останете напълно анонимен, смята Красимир Коев.

С въвеждането на новата регулация остава дилемата кое е по-важно– развитие на иновациите или защита на индивида.

Най-вероятно Европейската комисия ще разработи допълнителен регламент за личното ни пространство в интернет и той ще засяга телекомуникациите и електронната търговия.