През първите 10 месеца на годината Комисията за защита на потребителите е направила 31 694 проверки, при които са съставени 2685 акта за нарушения, установени са 225 нелоялни търговски практики, а 123 туристически обекта са били временно затворени. . Данните изнесе председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Наложени са 105 забрани за продажба на опасни стоки, спрени са три вида услуги.

По-голямата част от опасните стоки са облекла и обувки за деца или продукти, които представляват риск за тях.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

През периода в КЗП са постъпили близо 18 000 писмени жалби и сигнали и още над 9000 обаждания на Националния телефон на потребителя предимно за консултации.

Институцията е сезирана от гражданите най-често във връзка с казуси в сферата на телекомуникациите, обществените услуги, покупки на черна и бяла техника, облекла и обувки. Най-малко са жалбите за туристически и финансови услуги.

Как ни мамят търговците

В сферата на услугите нарушения най-често се установяват при телекомуникационните оператори. Освен вече познатия трик - спиране на услугата по коректно обслужван договор заради задължения по друг, комисията е забранила и заблуждаваща интерактивна карта на сайта на телеком за покритието на мрежата му.

Забранено е и на банка да представя на клиентите си невярна информация за таксите си за превод на парични суми.

При контрола върху туристическия продукт пък комисията е констатирала няколко случая, в които места за настаняване и заведения за хранене и развлечения се представят за по-висока категория, отколкото са в действителност. Друг констатиран и санкциониран некоректен подход при ресторанти и барове е таксуването на артикулите на по-високи от обявените в менютата цени.

При промоции потребителите най-често са привличани с анонси за отстъпки, но продуктите в акция или са липсвали в обектите, или са таксувани на редовните им цени. Нелоялни практики са констатирани и във връзка с провеждането на игри с награди.

В интернет комисията е установила, че търговец обещава на потребителите неограничени телекомуникационни услуги, но прикрива важното условие, че при надхвърляне на лимитирани обеми услугите се заплащат спрямо ценовата листа на абонаментния план. Забранена е и некоректна промоция при онлайн продажба на храна. Търговецът е рекламирал отстъпка от 35 на сто при пазаруване над определена сума, но не е посочил, че тази сума се формирала от сбора на цените на поръчаните артикули след приспадне на отстъпката.