Онова, което е станало символно за българите, може да се разбере чисто социологически и трябва да бъде охранявана зона, трябва да бъде запазено. Това заяви в студиото на „Тази сутрин” историкът и бивш просветен министър Веселин Методиев.
„Ние сме преживели множество неприятности по повод на нашата идентичност, на нашата гордост”, отбеляза той и напомни, че Васил Левски е бил забранен през 1973 г. заради тезата, че е прокарвал буржоазните идеи на тогавашна Европа.
Методиев беше категоричен, че точният термин е „османско владичество”, като думата „робство” още от Възраждането се използва с политическа цел.
Според него т.нар „османско присъствие” е по-скоро плод на пропагандата на БСП от началото на 90-те, когато в притурките към учебниците по история е било обяснено, че в определени територии на Османската империя по кърджалийското време централната власт практически не е присъствала и е имало само „присъствие”. Това обаче било използвано за удар по управляващата тогава СДС, която била обвинена от БСП, че заради коалицията си с ДПС редактира историята.
„Съжителството” е термин от антропологията, няма място в историята”, подчерта той.
По думите му легитимното притеснение на хората идва от случващото се в момента: „Безумната паносманистка идея, която кънти в главите на управниците на съседната на нас държава. (...) Нали искаха да бъдат европейци, нали искаха да живеем в един свят на ЕС (...) там няма такива „дълбочини” (по името на книгата на турския премиер Ахмет Давутоглу „Стратегическа дълбочина” -б.р.), там се учим да живеем заедно”.
Методиев отбеляза, че в момента се учи много средновековие, известни са много факти около османското владичество, но учениците знаят твърде малко за XX век, за строителите на съвременна България.
„Съветско ли е робството или е комунистическо присъствието след 9 септември – там избитите за няколко месеца са детски хиляди, не знаем такова насилие в историята на българския народ”, коментира Веселин Методиев.