Голяма част от столичани недоумяват защо докато стойността на горивата пада, цената на билета за градския транспорт може да се увеличи с до 60%. Предлага се цената на билета да скочи на 1,60 лева от 1 юни.
Предложението е на Центъра за градска мобилност и престои да бъде разгледано от Столичния общински съвет.
„Това ще е убийство за повечето българи, защото не си заслужава в претъпкания градски транспорт да даваме и тези пари за билетче”, коментира пред bTV Веселин Денчовски.
„Аз пътувам с 94 от Студентски град, но използвам карта. Има хора пък, които пътуват на по-малки разстояния, и мисля, че за тях няма да е много изгодно и удобно това”, заяви Габриела Винева.
„Те досега не дупчат билети 2/3 от хората, а пък като станат по 1,60 лева, вече определено не виждам как ще се дупчи”, смята Румен Попов.
Други смятат, че разликата в качеството между различните видове транспорт е сериозна и цената за автобусен билет не трябва да се вдига.
„Метрото е доста по-удобно, по-топло е. Градският транспорт е доста некомфортен - задушно е, лятото е недостатъчно прохладно, общо взето не е комфортен и наистина не си заслужава да се увеличат цените”, посочи Йонка Славчева.
Повечето софиянци се примиряват с увеличението на цената на билета. Някои възнамеряват през лятото да се придвижват с колело.
„На никого няма да се отрази добре, но се купуват нови автобуси, тролейбуси. Отнякъде трябва да идват и пари”, заяви Мирослав Гаврилов.
Според новото предложение със сигурност поскъпват и талоните от 10 билета. С тях еднократно пътуване с автобус сега струва 80 стотинки.
За хората, ползващи метро, обаче има още една възможност - така нареченият електронен билет. В предложението за новата наредба не е ясно дали той ще поскъпне.
Едно пътуване с него също излиза 80 стотинки. Ако неговата цена остане същата, пътниците в метро и автобуси ще бъдат поставени в неравностойно положение.
Преди да обявят дали ще подкрепят или не предложението, от Реформаторския блок искат да видят анализите и разчетите, коментира пред bTV общинският съветник от РБ Стефан Марков.
Той не е убеден, че с вдигането на цената на билетчето ще се стимулират гражданите да ползват абонаментни карти. Марков изрази надежда цената от 1,60 лева да подлежи на коментар.
Общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков поясни, че с предложението се насърчава използването на дългосрочни документи, тъй като цените на картите се запазват както на преференциалните, така и тези по редовна тарифа. По думите му 14-15% са пътуванията с билет в столичния градски транспорт. Билетът е ориентиран към случайни пътувания и към гостите на града, уточни той.
„През последните години имаме активна политика по подмяна на транспортните средства. В следващите 2-3 години очакваме над 300 нови превозни средства, които изцяло ще подновят автобусния транспорт”, каза общинският съветник от ГЕРБ.
Необходими са средства, които да ни гарантират по-качествен, ко-комфортен по-сигурен транспорт, изтъкна той.
До година и половина трябва да бъде изградена и т. нар. тикет система, която да ни даде възможност за нови превозни документи и ново тарифиране – било то по време или изминато разстояние, каза още Зарков.
С нея трябва да се изгради и видеонаблюдение във всяко превозно средство, което освен намаляване на гратиса ще ни гарантира и малко повече сигурност, допълни общинарят.
Влиза и доклад на Центъра за градска мобилност, в който се предвижда изграждането на нови бус ленти, които да осигурят по-бързото придвижване на градския транспорт. До края на тази година ще се финализира също и системата, която е за автоматизиране на 160 кръстовища в столицата, които по алгоритмичен път ще осигуряват предимство на автомобилите на градския транспорт, на Бърза помощ и на МВР, отбеляза още Зарков.
Според Стефан Марков е необходимо документите за придвижване с метрото и по линиите на градския транспорт да се уницифират, тъй като в момента единствената карта, с която може да се ползват и двата вида е картата за всички линии. Зарков обаче уточни, че се предвижда да има карта за метро и една наземна линия.