Тийнейджърите смятат, че училището е важно, за да си намерят работа и да срещат приятели, но близо половината биха избягали от час. Изводите са от проучване сред децата в шести клас и поръчано от Центъра за приобщаващо образование.
Възрастта на анкетираните ученици не е избрана случайно. Смята се, че тя е на границата с тийнейджърството. В същото време материалът става сложен и точно това е моментът, когато може да загубят интерес към училището.
Часовете по физическо възпитание, изобразителното изкуство и информационните технологии се оказват най-любими на 2/3 от шестокласниците. При тези предмети ученето идва заедно с преживяване.
Най-неприятни пък са история, математика, география и английски. Общото между тях е, че материалът се преподава по класно-урочната система.
На 10% изобщо не им харесва да ходят на училище. Други 10% не смятат, че ходенето на училище и ученето са важни за това как ще живеят някой де.
Калоян и Йоан споделят симпатиите на връстниците си към физическото, но обичат и други предмети. За тях определящ е начинът на преподаване. Калоян посочва, че има учители, които само и единствено диктуват написаното в учебника.
Основните страхове на шестокласниците са свързани с училището и най-вече с това да не се представят зле на тестове и контролни.
Изследването посочва, че около 1/3 от децата нямат мотивация да ходят на училище - успехът им е под добър 4. „Особено ако му е трудно и системно не успява, това е почти сигурна предпоставка, че то ще се откаже в един момент и ще отиде да търси успех там, където може да го постигне”, коментира Ива Бонева от Център за приобщаващо образование.
Основаната причина да се ходи училище се оказват приятелите.
Музикалният стил "R&B" измести чалгата от челната позиция за музикални предпочитания на шестокласниците. Криско и Фики Стораро са най-харесваните изпълнители.
Социологът доц. Живко Георгиев коментира, че се наблюдава бунт срещу високата култура и статуквото.
Проучването посочва още и мечтаната реализация на шестокласниците. Момчетата искат да бъдат футболисти, полицаи и компютърни специалисти, а момичетата - адвокати, лекари или учители.
Коментарът на социолозите е, че напред в класацията са се появили професии, които дават по-голяма самостоятелност.
79% от учениците в шести клас харесват в по-голяма или по-малка степен своите учители. Според тях идеалният учител е този, който се отнася добре към децата (38%), поднася и обяснява по разбираем начин учебния материал (23%), помага при затруднения и окуражава (11%).
56% от децата заявяват, че разчитат на своите майки да им помагат в ученето, а близо 15% от децата са подкрепяни в учебния процес от приятели и съученици.
Изследването посочва, че 18% от шестокласниците имат проблем с българския език, защото ежедневният език в средата им е друг, което е сериозен фактор за демотивацията и ранното отпадане от училище.
96% от шестокласниците имат достъп до интернет. 52% от тях търсят информация в мрежата, а едва на 8-мо място в отговорите, те заявяват, че го използват за училищни проекти.
14% признават, че понякога работят за пари - най-висок е този процент сред децата от ромската общност.