Нужни воля и смелост, за да се постигне резултат в борбата с трафика в градовете, защото хората от социализма смятат, че колата е неразделна част от тях, коментира в предаването „Тази неделя“ по bTV бившият общински съветник Радослав Тошев, който беше три мандата председател на комисията по транспорт към Столичния общински съвет.

Общината и държавата трябва да ги накарат да слязат от колите. Има ефективни мерки, например скъпо паркиране в центъра, правила в целия град за паркиране и пр. На тези, които ще възразят, че искат да си карат колата, Тошев отговори: „Конституционно право не е да имаш кола, а да дишаш чист въздух. Трябва да избереш между здравето си и да се движиш постоянно в кола“.

Той цитира и известния датски архитект Ян Геел, че когато се разширяват улиците и градовете се проектират за автомобилите, това привлича все повече автомобили.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Всеки ден в столицата влизат и се движат неконтролируемо къде ли не по 200 – 300 хил. автомобила. Освен това събрахме всички автоморги от Европа. Неслучайно там хората се освобождават от тези коли – заради високите данъци за автомобил над 10 години. С 20 лв. данък на година у нас излиза, че общините стимулират да се карат стари автомобили.

Макар да има 4000 км улици, София е предвидена за около 300 – 400 хил. автомобила, а всеки ден в КАТ се регистрират по 850 нови, т.е. в момента в града има над милион коли, каза той.

Проблемът в България е в Общите устройствени планове на градовете – по времето на социализма те са проектирани така, че 20-30% са промишлени зони, което в европейски план е абсурд – би трябвало тези зони да са 5-6% от града.

Тук и пешеходството, и велодвижението нямат традиции, няма критична маса от велосипедисти, които да бъдат забелязани от шофьорите. В момента автомобилистите са всесилни, те си мислят, че са царе на пътя, коментира гостът. По думите му в София може би едва 2 – 3% от населението се придвижва с велосипеди, докато в Холандия, например, този процент е 50. Хората могат да се стимулират да карат колело, ако имат сигурност на велоалеите, смята той.

Вижте целия разговор във видеото: