Нов тип държавен зрелостен изпит, който се прави на компютър след индивидуална заявка предложиха в студиото на „Тази сутрин” бившите министри на образованието Сергей Игнатов и Тодор Танев. Тази година просветното ведомство отново ще се бори с преписването и течовете на информация – битка, която традиционно губи.
„Миналата година взехме много крути мерки – проблемът е, че колкото по-крути са мерките, толкова повече ще са хората със слаби оценки и толкова повече е общественото недоволство”, посочи Танев. Игнатов беше категоричен: „Както и да ги затварят (експертите от МОН-б.р.), както и да ги разместват (отговорите и зрелостниците-б.р.), докато изпитът не се вкара в XXI век, винаги ще има проблеми”.
Той разказа, че след съмнение за „теч” през 2010 г. е бил поръчан компютърен софтуер, който сега се нуждае от минимално подобрение, за да може всеки да седне пред системата, да влезе с име и парола и да получи персонализиран тест от 12 млн. комбинации на въпроси. След като приключи с тях, ученикът веднага научава оценката си и остава само проверката на написания от него текст.
„Бъдещото решение е не да има един ден и стрес, а, например, между 10 и 20 май да се подава заявка”, отбеляза Игнатов, който запита защо няма движение в тази посока.
Танев го подкрепи, като посочи, че когато има стрес, „автоматичната реакция” на всеки ученик е да си направи пищов. Според него, ако има повече възможности, ще има по-малко преписване. Освен това, при няколко дати и рискът от кибератаки се намалява.
Подкрепят и протеста на студентите
Ексминистрите подкрепиха протеста на студентите, останали без евростипендии, защото са избрали да учат в „неприоритетни” специалности като право и медицина.
„Постановлението за стимулирането на приоритетните специалности касае държавната субсидия за висшите училища. Това не касае европейските стипендии”, каза Сергей Игнатов. Той посочи, че трябва внимателно да се прочете какво е разписано в проекта, по който се дават стипендиите.
Бившият министър припомни и че в Националната стратегия за научни изследвания втора точка е „Здраве и качество на живот”, което показва, че медицинското образование трябва да е приоритетно.
„Има известна недодяланост в юридическата мотивировка на едно такова решение”, съгласи си е и Танев.