Нещо изключително странно се случва в Комисията за защита на потребителите: неин член извади папка със скандални факти срещу единствения й друг член - председателя Веселин Златев. Според едно от твърденията той си е купил служебна кола с 90 екстри, а според друго - доброволно се е отказал от съдебен иск срещу верига, която мами хиляди клиенти. През януари Александър Масларски един път вече извади наяве секс-скандал в комисията.

Голяма търговска верига поставя една цена на продуктите на щандовете, а на касата се оказва, че клиентът трябва да плати друга, по-висока. Комисията, която трябва да защитава правата ни като потребители, открива това нарушение и го забранява. Търговецът обаче продължава да лъже клиентите с двойни цени, разказва Александър Масларски.

Тогава комисията завежда два колективни иска заради нелоялната търговска практика. Неочаквано става ясно, че председателят Веселин Златев направил отказ от тези искове, без да го обсъди с колегите си, твърди Масларски.

„Отказът представлява отказ от процесуални права. Тоест, ако търговецът продължи тази нелоялна практика, ние повече подобен иск не можем да заведем в съда. Еднолично, самоволно решава и прави отказ от иск, без да го обсъди. Това не е практика, а абсолютно противоправно действие”, твърди Александър Масларски, член на Комисията за защита на потребителите.

Този таен отказ от иск на практика означава, че ако голямата търговска верига продължи да лъже клиентите си с двойни цени, комисията повече няма право да ги съди, подчертава нейният член.

Юридическият екип на комисията също не бил посветен в действията на председателя, казва Масларски. Знаел секретарят, но мълчал. „Секретарят вместо да информира комисията, информира председателя. Той информира този, който явно го е направил. По време на заседание той каза, че той го е подписал. Не каза с какви аргументи”, посочи още Масларски.

За действията на председателя Масларски е сигнализирал прокуратурата. Смущаващи според него са и европейските проекти, по които работи комисията. „Първата дейност е свързана с одит и контрол в областта на публичните институции - пет питанки! Какво общо има комисията с одити? Нищо! Втората дейност е координация и контрол при бедствия и аварии. Четвъртата дейност е най-фрапантната всъщност - защото е свързана с данни и класифицирана информация. Комисията не работи с класифицирана информация! По втората дейност - бедствия и аварии, е записано, че 190 служите ще отидат на обучение. Като, забележете! Щатът на комисията е 175 души. За 190 не знам. Сигурно ще набъркат пазачите, хигиенистите”, коментира още членът на КЗП.

Справка с правилника за дейност на комисията показва, че правомощията й включват защита на потребителските ни права, надзор на безопасността на стоките и услугите, защита на икономическите ни интереси и грижа за качеството на туристическите продукти. Нито една от тези функции обаче не се доближава до одит или работа с класифицирана информация. Сумата, платена за обучение на служителите по тези проекти, е почти 200 000 лв.

„Голяма част от тези неща се извършват от служителите в комисията. Не им плащат допълнително. Ако плащат, е на определени единици. За всяка от тези фирми се сключват договори с външни фирми-изпълнители. Не мога да кажа кои са”, допълни Масларски.

В сайта на комисията не може да се открие информация за фирмите, които работят по тези проекти. Масларски ни разказва и за друга спорна сделка, сключена от председателя на комисията, тайно от колегите му. Той платил авансово на фирма 15 000 лв., за да направят система, която да събира анонимни мнения на потребители за стоки и услуги.

„Системата извлича при всяка регистрация данни от мрежа Фейсбук. Казвам - във Фейсбук ли събирате тези данни? Не, платформа! Кажете, дайте да я видя тази платформа и аз като потребител, да дам някакво становище. Казаха: ами сега системата не работи. Интернет сайт: кажи.бг. пускам да гугъл - никога подобен сайт не е изгрявал. Световните търсачки не могат да бъдат излъгани. Щеше да остане някаква следа”, коментира още членът на КЗП.

Проверка в интернет показва, че такава платформа няма. Масларски е категоричен, че дори и да работеше тази система, анонимните данни от нея са напълно непотребни на комисията. Защото експертите са затрупани със сигнали от потребители, които освен проблемите, не крият и имената си. „Не знам някой от администрацията да е използвал тези данни”, коментира той.

Друга инвестиция на председателят на комисията, която не била съгласувана с членовете й, е автомобил за над 50 000 лв. „Оказва, че КЗП има нужда от лимузина, която е изцяло поцинкована каросерия, алуминиеви джанти, огледала в цвета на купето. Това са близо 90 екстри. 90 екстри при положение, че автопаркът на комисията е под всякаква критика. Разполагаме с едни овехтели автомобили”, възмущава се Александър Масларски. По негови данни автомобилът на председателя е 10 пъти по-скъп от колите, с които се движат проверяващите.

„Разбира се, че подобни автомобили имат българските депутати, но те трябва да имат някаква представителност. Ние като купуваме автомобил за контролната дейност за тази сума щяхме да купим сигурно пет автомобила”, смята членът на КЗП.

bTV покани председателя на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев да отговори на тези обвинения, които са придружени и с документи. ПР-а на институцията Габриела Руменова отклони настоятелната покана на „Тази сутрин” с аргумента, че Златев е твърде зает и е невъзможно да отдели време до края на тази седмица. Предложихме варианта и за телефонна връзка, така че да не пречим на ангажиментите на председателя - и тази покана на сутрешния блок беше отхвърлена.

Въпросите към Веселин Златев остават. Всичко това се случва на фона на гледането на проектозакон на Йордан Цонев, предвиждащ сливането на Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията.