С идването на Черния петък начините за измами от некоректни търговци се увеличават.  В същото време все повече хора планират да пазаруват по време на деня на намаленията и то основно онлайн.

Снимка: bTV

За да не се окаже петъкът черен и за банковата сметка е важно потребителите да подходят отговорно към процеса и внимателно да проучат продуктите, от които се интересуват. Това е един от съветите на експертът по киберсигурност Ясен Танев.

Снимка: bTV
Той апелира хората да не се хващат на емоционалния търговски трик, наречен „Черен петък”, а да сравняват цени, да проверят как са се движили цените в предишни периоди и да са сигурни, че плащайки онлайн личните им данни няма да попаднат на нелоялен търговец.

Снимка: bTV

bTV наблюдава цените на няколко продукта в български и чуждестранен сайт.

Снимка: bTV
До петъка цената на един часовник например беше с разлика от над 200 лв. между двата търговеца. Танев е категоричен, че тази разлика е притеснителна.

Снимка: bTV

В цената на луксозна самобръсначка редовната цена е с разлика от над 200 лв., а при дамска чанта – 74 лв.

Снимка: bTV

Експертът е избрал също да проучи намаленията преди черния петък, но за съдомиялна машина. Неговите данни показаха, че продуктът определено е надценен. Според извадката в цените стойността на домакинския уред е имала пик преди черния петък, което показва, че стойността е била изкуствено завишена.

Снимка: bTV

Той уточни, че българският пазар е по-скъп, защото е по-малък. Съветът му е да се информираме и да проверяваме условията за връщане.

С измама се е сблъскала Милена Тодорова, купувайки играчка за детето си.  У дома тя видяла, че под етикета с цената стои втори етикет с по-ниска цена. „Обявената цена от търговеца, без намалението е 16,90 лв. но върху скрития етикет цената е чувствително по-ниска”, посочи тя.

В други онлайн магазини я открила за 12,80 до 12,90 лв. „Според мен цената е изкуствено завишена, за да се постигне по-голям процент намаление, а всъщност той е много по-малък”.

В социалните мрежи Милена разказва за случая и на други майки. Лавината от гневни коментари стига и до търговеца. Той обявил, че новата цена е в резултат на това, че техният доставчик повишил цените.  

Милена планира да пазарува на Черния петък и посочва, че е по-добре да има по-малки намаления, но да са реални.

Все по-често хората търсят помощ в социалните мрежи, вместо да подават сигнали до институциите, които реално контролират пазара. Според Константин Райков от Комисията за защита на потребителите пазаруването се дигитализира и е нормално и потребителите да изявяват гнева си онлайн. „Хората разбраха и силата на социалните медии, помагат на други, споделят информация и така дори дисциплинират търговеца”, каза той.

Райков посочи, че недействителните намаления са най-честата измама на Черния петък. Друга нелоялна практика е да се рекламират масови намаления, а да се окаже, че понижени са само броени стоки.

Когато се пазарува трябва да проучим много добре не само цената, но и условията на намалението, заяви той.

Ще се възползвате ли от намаленията на черния петък?

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement