Сметките за ток за изминаващия януари ще са със 70% по-скъпи от януари миналата година. Това прогнозира в рубриката „Чети етикета” в „Тази сутрин” по bTV енергийният експерт и бивш член на КЕВР Еленко Божков.
Ако през януари 2016-а година средната сметка на домакинство, което се топли на електричество и не използва топлофикационна услуга, е била 119 лева, то този месец тя ще скочи на над 200 лева, тоест се очаква да платим за ток с 84 лева повече.
„Не може да се говори за надписване на сметки, просто консумацията е много по-голяма”, смята Божков.
Пикът на потреблението на ток е бил на 10 януари, когато сме достигнали критично близо до възможностите на електроенергийната ти система. Прогнозите за рекордно потребление за миналия петък обаче не са се сбъднали.
Ако се отопляваме на ток, най-икономично е това да става с климатик, посочи Божков. Ако обаче нямаме възможност за такава инвестиция, следващият най-изгоден вариант е акумулиращата печка, която черпи по-евтината нощна енергия от 22 ч. до 6 ч. сутринта, и излъчва през деня.
С предприетите мерки от диспечерите за намаляване на напрежението духалките стават дори опасни. „При понижаване на напрежението в неработните часове, вентилаторът в духалката се върти слабо, нагревателят започва да се загрява повече до червено и е възможно да се подпали пластмасата”, изтъкна Еленко Божков.
Елена Гоцева, адвокат към „Активни потребители”, коментира, че притесненията са най-вече за хората, които са енергийно бедни, тъй като при тях сметките много трудно ще бъдат платени.
„Радваме се, че и трите енергодружества ще дадат възможност сметките да се разсрочат. Притеснението ни е, че това ще става с ходене на място в клиентските центрове и подписване на споразумителни протоколи”, допълни тя. Гоцева призова по възможност за възрастните хора да има облекчена процедура, например по телефона. Тя припомни, че за да има рекламация на сметка, тя трябва първо задължително да се плати.
Младо семейство от Монтана е сред клиентите, вече надвишили планирания си разход за електричество.
„Дойдохме да проверим за какво става дума и явно се оказва, че е от печка на ток. Много висока сметка, ние по принцип плащаме по-малко пари, но сега явно заради тази печка. Сега като знаем какъв е разходът й, повече няма да ползваме печка на ток явно", коментира Надежда Николова.
За да закърпят семейния бюджет, Надежда и Христо търсят вариант в клиентския център и го намират.
„Предлагаме услугата „персонален съветник", която позволява да се изготви индивидуален план на всеки един клиент, заявил тази услуга за погасяване на плащането”, посочи Даниела Димитрова, ръководител на центъра за обслужване на клиенти в ЧЕЗ-Монтана.
От началото на годината до момента за тази услуга са подадени 22 заявления.
Абонатите на дружеството могат да се възползват и от удължения срок за плащане.
„Още от началото на 2013-та година ЧЕЗ увеличи срока за безлихвено плащане от 10 на 20 дни, което даде възможност на клиентите да могат да си изплащат сметките за електроенергия в срок, без да търпят санкции за това", каза Димитрова.
При съмнения за нередност в сметката клиентите могат да сигнализират дружеството по три начина: на място в Центъра за обслужване на клиенти, на електронния адрес или денонощната телефонна линия.
„На всеки един сигнал ще бъде извършена проверка в най-кратки срокове, а за резултатите от проверката клиентите ще бъдат уведомени", уверяват от дружеството.
Разходът за месец януари, който е рекордно студен, тепърва ще се фактурира, така че лошите изненади и солените сметки също предстоят. За хората остава надеждата февруари да е по-топъл.