За първата половина на годината четирима души са били убити, а осем – ранени, при общо шест инцидента на жп прелези, причината за които са нарушени правила за безопасност от страна на водачите. Това съобщиха от Националната компания „Железопътна инфраструктура" в Международния ден за безопасно преминаване през жп прелезите.
За шеста поредна година НКЖИ се включва в мащабната инициатива, която се провежда по инициатива на Международния съюз на железниците съвместно с железопътния и автомобилния сектор в повече от 45 страни в света.
Разгънатата дължина на железопътната мрежа на България е 6 529 км. На територията на страната има 790 прелеза, стопанисвани от НКЖИ, от които с ръчни бариери са все още 140, с електрически бариери - 127, с автоматична блокировка - 108, а 274 са с автоматична прелезна сигнализация. Индустриалните прелези са 165.
Анализът на последните инциденти потвърждава тенденцията за грубо неспазване на правилата от страна на шофьорите и неспазване на сигналите за забрана за преминаване през прелеза поради приближаващ влак.
Още по-тревожното е, че тези нарушения се извършват от професионални шофьори, предимно управляващи тежки камиони, посочват от НКЖИ.
Справката за произшествия на жп прелези за периода от 2009 г. до 10 май 2014 г., по вина на водачи на коли, сочи, че общият броя на убитите е 31 души.
За да намали инцидентите на жп прелезите в страната, НКЖИ интензивно подменя прелезни устройства и изгражда еластични прелезни настилки, които да осигуряват безпрепятствено и комфортно преминаване на моторните превозни средства в района на прелезите, посочват от компанията.
През настоящата 2014 г., по проект ще бъдат завършени нови 20 броя автоматични прелезни устройства. Общият брой на прелезите, приведени в съответствие с изискванията на Наредбата за регулиране движението по пътищата със светлинни сигнали, е 232. Изгражда се постоянно видеонаблюдение на интензивните и проблемни прелези. При модернизацията и рехабилитацията на железопътните участъци Пловдив - Свиленград, Пловдив- Бургас и София - Пловдив, финансирани от Оперативна програма „Транспорт", се изграждат надлези и подлези, с което се избягват пресичанията на едно ниво на железните пътища с автомобилните.
За да бъдат ефективни предприетите от компанията мерки обаче, те трябва да вървят ръка за ръка с отговорността и спазването на правилата за движение от страна на водачите на пътни превозни средства, предупреждават от НКЖИ.