Ще се превърнат ли пътните полицаи в съдии след предложенията за промени в ЗДвП

При нарушение на пътя те ще могат директно да издават фишове с глоби и наказания, предлагат от Министерския съвет

btvnovinite.bg

Публикувано в  08:12 ч. 11.09.2020 г.

При нарушение на пътя полицаите ще могат директно да издават фишове с глоби и наказания. Например, още при извършено от водач нарушение, може да му бъде отнета книжката. Това предвиждат промени в ЗДвП, които предлага Министерския съвет.

Самите нарушения, за които се отнема шофьорската книжка, също се разширяват.

Това ще се случва, например, когато водачът:

1. Управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места;
2. Е поставил или използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал, предвиден за автомобил със специален режим на движение, без да има това право;
3. Откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол;
4. Откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението;
5. Наруши задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие;
6. При пътнотранспортно произшествие, в което няма участие, откаже необходимото съдействие с моторното превозно средство.

По този начин, според правителството, ще се реши и проблемът с огромния процент невръчени санкции.

Не на това мнение обаче са част от юристите. Според експерти от КПКОНПИ рискът е полицаите на пътя да получат прекалено голяма власт.

Снимка: btvnovinite.bg
"...посочените основания действително ще доведат до облекчаване на дейността на администрацията, но постигането на такъв ефект може да бъде за сметка на развиване на нови корупционни практики и задълбочаване на съществуващите дългогодишни проблеми в сектора", обясниха от антикорупционната комисия.
Снимка: btvnovinite.bg

За „Тази сутрин“ Богдан Милчев от Института за пътна безопасност обясни, че промените са в правилната посока, тъй като административната тежест и за граждани, и за пътните полицаи е тежка. Според него е важно да бъдат прецизирани глобите и да няма вариант от/до и полицаят да решава каква да е глобата.

По думите му така полицаят не се превръща в „палач“, защото фишът може да бъде обжалван. Милчев отбеляза, че сега се разширява обхватът на глобите.

„Пътните полицаи, колкото и да искаме да ги оспорваме, си вършат съвестно работата. Не трябва презумпцията да бъде в това, че полицаят ще бъде палач“, обясни той.

Милчев подчерта, че началниците на „Пътна полиция“ не са срещали нарушители, а в някои случаи пътните полицаи са по-грамотни от техните висшестоящи.

Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи обясни, че сега действащият закон не е работещ и е писан през 60-те години на XX в. Той също коментира, че глобите трябва да са фиксирани, а не плаващи.

Снимка: btvnovinite.bg

„Ако някой е решил да предложи 50 лв., той пак ще ги предложи. Въпросът е, че процедурата се опростява. Предвижда се и възможност нови водачи да декларират имейл адрес, на който да бъде призоваван. Това е още една стъпка за по-лесно обслужване“, изтъкна той.

Адвокат Петър Славов смята, че с новите промени полицаят ще се превърне и в съдия. По думите му ще се натоварят допълнително съдилищата, защото вече няма да може да се обжалва пред началника на съответния пътен полицай.

Снимка: btvnovinite.bg

„Процедурата по връчване не е необходимо да се обвързва с фишовете. Плащането на глобата минава през вашето съгласие, че сте виновен – това противоречи на НПК, където е казано, че не може на базата на самопризнания, да бъдете признат за виновен“, уточни юристът.

Вижте целия разговор във видеото!

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече