Как COVID-19 ще се отрази на бизнеса и каква ще е цената на кризата?

Бизнесът е разделен в оценката на предприетите до момента мерки срещу COVID-19

btvnovinite.bg

Публикувано в  10:14 ч. 16.03.2020 г.

Как  COVID-19 ще се отрази на бизнеса и каква ще е цената на кризата? Българската стопанска камара започна анкета сред компаниите в страната. Ексклузивно ще ви покажем резултатите  от отговорите на повече от 600 фирми.

Оказва се, че бизнесът е разделен в оценката на предприетите до момента мерки. Според 35% те са закъснели, а за 24% мерките са твърде рестриктивни.

Бизнесът е песимист. Според 60% от участниците в анкетата пикът на кризата предстои и се очаква задълбочаване на проблемите. В същото време 70 на сто признават, че нямат антикризисен план.

Огромната част от фирмите нямат в договорите си с контрагенти клаузи за форсмажор - т.е. нямат правна защита.

Прогнозата за загубите е до 52% от оборота, а за фирмите, предпочели да отговорят в конкретни суми - средно между 1000 и 2000 лева на ден.

„Възстановяването ще продължи с месеци. Ще има щети за всички, които трябва да се пренастроят“, заяви Иван Велков от БСК в „Тази сутрин“.

Добре е, че българската икономика е диверсифицирана, като има малки и средни предприятия, реагират по-бързо на промените и се пренастройват, смята Велков.

Гъвкаво работно време и дистанционен труд могат да въвеждат работодателите като предпазна мярка за служителите си срещу разпространението на вируса COVID-19. Това са част от препоръките за организиране на работния процес, които Министерството на труда и социалната политика изпрати до всички национално представителни работодателски организации.

За да защитят здравето на персонала си, работодателите могат да превърнат всички свободни помещения в нови работни места и да поставят вътрешни прегради между отделните работни станции. Препоръчва се общите събрания, конференциите, семинарите и обученията да бъдат отложени или да бъдат организирани чрез онлайн платформи. Променливото работно време може да се съчетае с дистанционна работа, като по този начин ще се избегне струпването на работници и няма да се прекъсне ефективният работен процес.

За да се организира надомна работа, шефовете на компании трябва да създадат условия за възлагане и отчитане на положения труд и да осигурят оборудване. Особено внимание те трябва да имат към хората с увреждани. Редовно трябва да се провеждат инструктажи, да се осигурят лични и колективни средства за защита и дезинфекция на помещенията. Служителите с болничен лист за поставяне под карантина не трябва да се допускат до работните им места.

60-70% от бизнесът е в сферата на услугите, а в този сектор по-лесно може да се осъществи дистанционна работа, смята Данаил Кънчев от Българската асоциация за управление на хора в „Тази сутрин“.

Кодексът на труда вече е регламентирал работата от разстояние, отбеляза Кънчев, но припомни, че за това трябват допълнителни ресурси като преносими компютри.

Голям проблем в настоящата ситуация е закъснялата дигитализация на комуникацията с властите, смятат двамата икономисти.

„Липсата на комуникация е голям проблем. Беше издадена заповед на Министерството на здравеопазването без съпътстващи законодателства“, смята Кънчев.

Бизнесът има конкретни мерки и предложения, обяви Иван Велков, който настоява за „интегриран подход“ за възстановяването на икономиката.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече