27 училища у нас са със среден успех Слаб 2 на матурите през май

Какви са причините?

Антоан Златков

Публикувано в  08:22 ч. 06.11.2022 г.

През май матура по български език и литература са държали ученици в общо 950 училища. В 27 училища в страната средният успех от държавните зрелостни изпити е Слаб 2, а в една трета от тях е под Среден 3.

„Това са преди всичко професионални гимназии, има сред тях средни училища, вечерно училище, спортно училище. Не е изненада, това са училищата, които традиционно на различните видове изпити показват резултати по-ниски“, заяви директорът на "Съдържание на предучилищното и училищното образование" Евгения Костадинова.

„Ние сме професионална гимназия при нас учениците, които идват имат желание да придобият опит, умения и професия. Оттук идва и демотивирането им по отношение на общообразователните предмети“, заяви директор на Професионална гимназия по хранително вкусови технологии Нели Стоянова.

В професионалната гимназия по хранително вкусови технологии на държавните зрелостни изпити през май са се явили 43 ученици, а средният успех е 2,75. От училището казват, че за първа година имат подобни резултати. Една от причините е честата смяна на учители.

„Първата госпожа почина, втората ваша колежка журналистка също високо квалифициране се разболя продължително, след което напусна. Постъпи трета учителка, а през втория срок на 11. клас четвърта учителка ги пое, която ги приключи. Всичко това неминуемо води и една от причините за слабите резултати“, добави Стоянова.

Освен честата смяна на преподавателите и онлайн обучението, което е затруднило учебния процес, причина за слабият резултат е и социалното положение на учениците, според директора на гимназията.

„Много често децата са от семейства на разделени родители, на родители работещи в чужбина, оставени на грижите на баби дядовци или настойници и са принудени да работят. 50% от тази година от завършващите абитуриенти работеха и учеха, което по една или друга причина също води до този слаб резултат“, каза Нели Стоянова.

От образователното министерство казват, че могат само да издават препоръки и да насочват, как да се преодолее този проблем, а в училищата трябва да се изследват конкретните причини и да ги отстранят.

„Препоръките, които ние не просто бихме дали и ние сме ги дали още преди началото на учебната година, защото това се случва ежегодно, е през регионалните управления да се идентифицират онези училища, които имат нужда от методическа подкрепа“, заяви Евгения Костадинова.

На фона на лошите резултати на зрелостниците в учебното заведение се случват и различни неща.

Екип от деветокласници от училището в часовете по информационни технологии сглобиха първият от поредицата роботи, който е емоционално интелигентен, с изкуствен интелект, разпознава образи, предмети, говори, усмихва се“, заяви учителят по математика и информационни технологии Цветан Костов.

От училището се надяват този резултат да бъде за пръв и последен път.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече