Експерт по комуникации: Езикът за COVID-19 е истеричен и навяващ страх

Имаме нужда да разчитаме здравните данни в неизвестността на COVID-19, каза Даниел Киряков

btvnovinite.bg

Публикувано в  18:37 ч. 30.10.2020 г.

Различен, истеричен, навяващ страх и притеснения. Така определи езика за COVID-19 и пандемията на политиците и медиите Даниел Киряков от Центъра за анализ и кризисни комуникации в студиото на „Лице в лице“.

„Някои апелират към действие, други към бездействие. На моменти сме в хаос на посланията“, допълни той.

Посланията на политиците

„Посланието „говори с емпатия“ на разбираем език, не махленски, открито, в студио, с добре подбрани думи отваря много врати. Комуникацията е управленска функция. Тук е много важен моментът един лидер наистина да се обърне не само към своите избиратели, но към нацията с послания, които биха били емпатични, достъпни. Биха успокоили хората, не биха въвели в опит за тълкуване какво е искал да каже лирическият герой. Този тон трябваше да бъде възприет още от март месец насам“, обясни Киряков.

Експертът открива разлики в начините на изразяване на президента, премиера и на различните министри, като този на здравеопазването.

„Някои от тях показват гъвкавост, някои от тях показват разбиране на материята. Няма да навлизаме в детайлен анализ кой, как, какви цели е преследвал, за да употреби дадено послание. При нас, а и в други държави в момента има поне три кризи – политическа, икономическа, здравна. Сечението между тези три кризи е липсата на доверие, липсата на прозрачност“, заяви той. 

Отговорността на медиите

„Има медии, за които фактологията и източника са изключително важни. Това е функция на професионализма вътре в тях. Търсенето на жълтината, на скандала, не носи полза на аудиторията. Медията освен информативна функция има отговорността да възпитава и същевременно да направлява своята аудитория в посока на що-годе разумност“, коментира експертът по комуникации.

Той забелязва и връзка между медиите, които подкрепят властта и начина, по който те представят пандемията като най-страшното нещо на света.

„По този начин в тази безпрецедентна ситуация властимащите се представят или като наши спасители, или като хора, които са изчерпали всички възможни решения да бъдат направени за спасяването. Този тон внася този хаус и тази излишна патетика“, обясни Киряков.

„Имаме нужда всички да се научим как да разчитаме определени данни особено в тази неизвестност, каквато е коронавирусът. Данни от вчера вече са стари и тук не става въпрос за борсова информация, а за здравна. Динамиката е огромна и отговорността е на медиите“, заяви Киряков.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече