„Ако беше набрал още 5 метра, щеше да е жив“: Как се стигна до катастрофата с хеликоптера? (ОБЗОР)

Окръжната прокуратура в Благоевград образува досъдебно производство

Антоан Златков Антоан Златков

Публикувано в  19:17 ч. 23.09.2023 г.

Водеща версия за катастрофата с хеликоптера в село Гърмен е временна загуба на ориентация вследствие на мъгла. Огледите в района на инцидента приключиха около 17 часа. Как обаче се стигна до тук?

В петък около 7:30 часа хеликоптерът излита от стадиона в Гърмен. На борда е само пилотът. Това разказа пред екип на bTV негов колега и роднина, който предпочита да остане анонимен.

„Излетя пред нас. Имаше двама охранители, които пазиха хеликоптера през нощта. Всичко си беше наред“, обяснява мъжът.

Летателният апарат пред три дни е бил нает от Югозападно държавно предприятие, за да пръска горите в района. А вчера единствената му задача била да кацне в село Цалапица. Но колегата му губи връзка с пилота. Машината изчезва.

Сигнал за проблема получават няколко министерства. В 14 часа започва издирване по въздух с вертолет „Кугар“. В издирването се включват и екипи на вътрешното и на транспортното министерства, както и от местното горско стопанство.

Малко след 17:30 часа е получена сателитна връзка с координати и започва обхождане на района. Към 19:20 часа летателният апарат е намерен. Тялото на пилота - също. Първи до мястото на инцидента стигат Албен и Красимир.

„Хеликоптерът е долу - поне има едно 4-5 метра. Перки, всичко е разпиляно. Човекът си е цял“, разказва Албен Прински, един от доброволците.

„Той просто се е забил в земята. Всичко е разпиляно на 15-20 метра“, допълва и другият доброволец Красимир Гарев.

Версиите, по които се работи, са три. „Най-вероятната причина е временна загуба на ориентация заради попадане в сложна метеорологична обстановка“, каза Христо Христов, който е директор на Националния борд за разследване на катастрофи в транспорта.

Свидетели потвърждават, че мъглата вчера била още по-гъста от тази днес, а видимост в дерето не е имало. „За мен летателният апарат е  бил годен, изправен. Работел е предните два-три дни и не е имало никакви причини, някой да се е съмнявал в неговата работа“, обясни още Христо Христов. Експертът предполага, че пилотът е правил опити да излезе в горния край на мъглата, за да продължи полета.

„Хеликоптерът е подходил и има един бор, който е на пет метра в най-високата си част, който е закачил със страничната система за оросяване. Вследствие на това се срива надолу по ската с носа надолу и се разпада на парчета“, обяснява още Христо Христов. Според него машината е направила „един завой - почти обратен, като пилотът е търсел време да набере височина“.

„Ако беше набрал още 5-6 метра, щеше да мине над това дърво, което е на най-високата точка“, допълни Христо Христов.

Окръжната прокуратура в Благоевград образува досъдебно производство – вероятно за причинена смърт по немарливост.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече